Biogassen skal i hovedsak leveres som flytende biogass (LBG), men også noe trykksatt biogass (CNG).
Biogassen skal i hovedsak leveres som flytende biogass (LBG), men også noe trykksatt biogass (CNG). (Bilde: Litra)

Litra AS skal kjøpe inn minimum 100 tunge kjøretøy med biogass som drivstoff

Litra AS som er blant de største privateide transportørene i Norge, skal de nærmeste fem årene investere i minimum 100 tunge kjøretøy med biogass som drivstoff. Gassen skal leveres av Skagerak Energi AS.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

- Som bedrift har vi en forpliktelse til å redusere utslippene våre, og kjøper derfor hele tiden inn de mest moderne bilene med lavest drivstoff-forbruk og minst utslipp. Når vi nå ser at både tunge kjøretøy for biogass og biogassen er tilgjengelig, mener vi tiden er inne til å satse, sier Konsernsjef Vegard Narmo i Litra AS.

- Ser vi at dette går fortere enn planlagt, vil vi ikke vente med å kjøpe inn flere biler, sier Vegard Narmo i Litra AS, som skifter ut mellom 50-80 biler hvert år.

Biodrivstoff til minimum 100 tunge kjøretøy

Litra AS har inngått en intensjonsavtale med Skagerak Energi AS om leveranser av biodrivstoff til minimum 100 tunge kjøretøy de kommende fem årene. For å levere dette drivstoffet skal Skagerak Energi bygge opp en kjede av fyllestasjoner i første omgang på Østlandet.

- For oss er dette løsningen på det sedvanlige høna-og-egget problematikken om hva som skal komme først. Nå har vi fått en transportør som vil kjøpe inn biogass i så store mengder at det er grunnlag for å bygge ut et distribusjonsapparat. I første omgang skal vi bygge bunkringsstasjoner på Østlandet, men ser også på en videre ekspansjon, sier Frode Halvorsen, direktør for gass i Skagerak Energi AS.

Biogassen skal i hovedsak leveres som flytende biogass (LBG), men også noe trykksatt biogass (CNG).

ALKOLÅS/12. desember 2018

Alkolås skaper økt trygghet for kommunale kjøretøy

Norske kommuner og fylkeskommuner eier mange biler, nyttekjøretøy og busser. Stadig flere kjøretøy i Norge får nå innmontert alkolås som følge av at Stortinget våren 2018 vedtok endringer i vegtrafikkloven. De nye reglene som trer i kraft fra nyttår betyr at alle nye busser og minibusser som skal brukes i persontransport mot vederlag fra 1. januar 2019 skal ha alkolås. Les hele saken

LOGISTIKK/10. desember 2018

Samarbeider for å redusere time-to-market for 3D-printede deler

PostNord AB, leverandøren av kommunikasjons- og logistikkløsninger i Norden, kunngjorde at selskapet har inngått partnerskap med GKN Powder Metallurgy, en ledende innovasjonsutviklingspartner innen produksjonsindustrien. Samarbeidet vil gjøre 3D-print av deler i produksjonsindustrien til et mer åpent og tilgjengelig marked. Les hele saken

Til toppen