Biogassen skal i hovedsak leveres som flytende biogass (LBG), men også noe trykksatt biogass (CNG). (Bilde: Litra)

Litra AS skal kjøpe inn minimum 100 tunge kjøretøy med biogass som drivstoff

Litra AS som er blant de største privateide transportørene i Norge, skal de nærmeste fem årene investere i minimum 100 tunge kjøretøy med biogass som drivstoff. Gassen skal leveres av Skagerak Energi AS.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

- Som bedrift har vi en forpliktelse til å redusere utslippene våre, og kjøper derfor hele tiden inn de mest moderne bilene med lavest drivstoff-forbruk og minst utslipp. Når vi nå ser at både tunge kjøretøy for biogass og biogassen er tilgjengelig, mener vi tiden er inne til å satse, sier Konsernsjef Vegard Narmo i Litra AS.

- Ser vi at dette går fortere enn planlagt, vil vi ikke vente med å kjøpe inn flere biler, sier Vegard Narmo i Litra AS, som skifter ut mellom 50-80 biler hvert år.

Biodrivstoff til minimum 100 tunge kjøretøy

Litra AS har inngått en intensjonsavtale med Skagerak Energi AS om leveranser av biodrivstoff til minimum 100 tunge kjøretøy de kommende fem årene. For å levere dette drivstoffet skal Skagerak Energi bygge opp en kjede av fyllestasjoner i første omgang på Østlandet.

- For oss er dette løsningen på det sedvanlige høna-og-egget problematikken om hva som skal komme først. Nå har vi fått en transportør som vil kjøpe inn biogass i så store mengder at det er grunnlag for å bygge ut et distribusjonsapparat. I første omgang skal vi bygge bunkringsstasjoner på Østlandet, men ser også på en videre ekspansjon, sier Frode Halvorsen, direktør for gass i Skagerak Energi AS.

Biogassen skal i hovedsak leveres som flytende biogass (LBG), men også noe trykksatt biogass (CNG).

Til toppen