Lofot-rederi går for elektrisk fiske

Lofot-rederi går for elektrisk fiske

Rederiet Hans Angelsen og Sønner går nye veier. Deres nye fiskebåt blir den så langt største fiskebåten som skal bruke batteri til framdrift. Enova bidrar med 2,7 millioner kroner.

  • Miljø
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

– Vi ønsker å bidra til at det utvikles og tas i bruk ny teknologi som reduserer klimagassutslippene til sjøs. Da er vi avhengig av aktører som Hans Angelsen og Sønner som går foran og viser vei. Lever båten opp til forventningene, tror vi mange vil følge etter, sier markedssjef Ole Aksel Sivertsen i Enova.

Fiskebåten MS Angelsen Senior blir verdens første av denne størrelsen som får en batterihybrid-løsning. Enova bidrar med over 2,7 millioner kroner til klimaløsningene om bord.

Et nytt steg i elektrifiseringen av fiskerinæringen

I fiskerinæringen finnes det fra før kun ett batterihybridisert fartøy – den mye omtalte elsjarken «Karoline». Sivertsen i Enova mener fiskebåten til Hans Angelsen og Sønner er en god oppfølger og et naturlig neste steg i elektrifiseringen av næringen:

– Med sine 21 meter er Angelsen Senior en god del større. Prosjektet blir derfor viktig for å introdusere nye deler av fiskerinæringen for elektrisk drift. De fleste – om ikke alle – garnbåter kan med fordel ha en tilsvarende løsning, sier Sivertsen og legger til:

– Fiskebåter har større begrensninger knyttet til plass om bord og vekt på utstyr enn mange andre båttyper hvor batterier er tatt i bruk, som for eksempel ferger og offshore. At løsningene nå er gode nok til at de også kan tas i bruk av fiskere, viser at batterirevolusjonen til sjøs holder fram.

25 % lavere drivstofforbruk

Batteridrift og varmegjenvinning av kjølevann vil kutte båtens årlige CO2-utslipp med 200 tonn. Når motorene går, lades batteriene samtidig. Batteriene kan også lades med strøm fra land når fartøyet ligger ved kai.

– Dette tror vi blir ufattelig bra. Driftstiden på dieselmotorene går ned med 75 prosent, og det blir 25 prosent lavere drivstofforbruk. Det har også vært en motivasjon for oss å redusere støy om bord. Båten vil gå på batteri når vi fisker, produserer og ligger stille på feltet, sier reder Øystein Angelsen.

Til toppen