Må ha høye klimaambisjoner for kystruta

Må ha høye klimaambisjoner for kystruta

– Kystruta er en av Norges største turistattraksjoner, og bør være et utstillingsvindu der norsk maritim næring kan vise seg frem som bransjeledende på maritime nullutslippsløsninger.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk
Det er også Norges største transportanbud, noe som må forplikte aktørene til å komme opp med løsninger som får frem utslippsfrie skip og kutter utslipp frem mot 2030, sier Marius Holm, leder i miljøstiftelsen ZERO.
 
– Utslippsfri turisme kan bli en viktig næring for Norge. Det er naturlig at Kystruten, med anløp i noen av Norges flotteste natur- og turistattraksjoner, skjer med lavest mulig utslipp. 
 
– Anbudet gjelder til 2030. Hydrogen- og batteriutviklingen skyter fart, så det vil være naturlig å fase inn ny utslippsfri teknologi etterhvert som den blir tilgjengelig. Når Havila skal bygge fire nye skip, vil vi utfordre dem til å realisere skip med nullutslippsløsninger. Hurtigruten har klimaambisjoner, og det blir spennende å se hva de kan få ut av ombygging av sine skip. 

KJØRETØY/22. juni 2018

Oppgir drivstofforbruk og CO2-utslipp for nye lastebiler før innføringen av nye lover

Snart blir det lettere for europeiske lastebilkjøpere å sammenligne drivstoff- og miljøpåvirkning for ulike merker og modeller. Volvo Trucks innfører allerede nå erklæringen om drivstofforbruk og CO2-utslipp, som blir et lovkrav for nye lastebiler i EU fra 1. januar 2019. Les hele saken

Til toppen