I tungtransportsektoren skjer det nesten ingenting. For å legge til rette for en tilsvarende utvikling her, må byene ta grep, mener Holm. (Bilde: Sweco)

Masseproduksjon gir grønn suksess

Masseproduksjon av grønn teknologi gjør underverker for klima og miljø. Marius Holm i miljøorganisasjonen ZERO er optimist.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Har du prøvd å forestille deg hvordan det ville ha vært å lese digitale aviser på bussen for et par tiår siden, før smarttelefonen ble allemannseie? Eller visste du at Marius Holms elleve år gamle elbil er havnet på teknisk museum?

Eksemplene Holm presenterte på Swecodagen på Vækerø, torsdag forrige uke, setter den rivende teknologiutviklingen i perspektiv. Men fremskrittene har ikke gått av seg selv. Når prisene på et produkt stuper, er det fordi noen har skapt et marked og lagt til rette for masseproduksjon.

Prisrekorder

Og det er nettopp masseproduksjon av solcellepaneler, vindmøller og batterier som er i ferd med å gjøre miljøteknologi stadig billigere.

– Tyskland dro i gang sol-satsingen, Danmark gikk for vind. Det kostet det hvite ut av øynene, men de skjønte at når de drar i gang et marked og får masseprodusert produkter, kommer prisene til å stupe. Prisen på solenergi har falt med over 90 prosent på få år. Offshore vind er blitt billigere enn kull. Det settes stadig nye prisrekorder. Prisen på batteriteknologi stuper fordi etterspørselen øker voldsomt. Det er ikke veldig synlig på klimaregnskapet ennå, men det gjør meg til optimist, sier Holm.

På verdensbasis dobles salget av elbiler hvert år, men det er stort sett fem land som driver utviklingen. Lille Norge er verdens tredje største elbilmarked, bare Kina og USA er større. Grunnen er at vi har tatt i bruk virkemidler for å skape et marked.

Byene må ta grep

Men i tungtransportsektoren skjer det nesten ingenting. For å legge til rette for en tilsvarende utvikling her, må byene ta grep, mener Holm.

– Hva med å etablere nullutslippssoner for varelevering i de største byene fra 2020? Eller sende et signal om at kjøretøy som skal trafikkere bykjernen fra 2025 skal ha nullutslipp? Da skaper du et marked for ellastebiler, og når det er etterspørsel, begynner bilprodusentene å lage det. 200 lastebiler kan være nok. Snøballen begynner å rulle, og du har etablert et nytt marked.

– Hvis byene tar grep, får vi den effekten vi ønsker. Og når lokale løsninger er geniale, blir de også globale, sier Holm.

Til toppen