Det nye tankvogntoget til Hans Ivar Slåttøy Transport AS skal gå i innsamling av melk fra kommunene Sømna, Vega, Vevelstad, Alstahaug og Brønnøy på Helgelands-kysten.
Det nye tankvogntoget til Hans Ivar Slåttøy Transport AS skal gå i innsamling av melk fra kommunene Sømna, Vega, Vevelstad, Alstahaug og Brønnøy på Helgelands-kysten. (Foto: Egil Koen)

Melketransport med MAN HydroDrive og semitrailer

Hans Ivar Slåttøy Transport AS på Sømna sør for Brønnøysund har nylig mottatt et flunkende nytt tankvogntog for innsamling av melk i kommunene Sømna, Vega, Vevelstad, Alstahaug og Brønnøy.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Normalt skjer innhenting av melk fra gardsbruk med single biler eller bil og tilhenger. Transportselskapet på Sømna har i samarbeid med Tine valgt en litt annen løsning, og store deler av denne løsningen er norskprodusert. En MAN TGX 26.500 6x6H BLS trekkvogn opererer en treakslet tanksemitrailer hvor understellet er levert av T.N. Vangs mek. Verksted på Inderøy i Nord-Trøndelag, mens tankpåbygg med pumpeutstyr er levert av Skala Fabrikk AS på Heimdal like sør for Trondheim.

Trekkvogna

Vi starter med den treakslede trekkvogna. Det er en treakslet bil med tandemdrift og i tillegg MAN HydroDrive hydrostatisk forhjulsdrift. Dette er den første MAN i Norge levert med det aller største førerhuset, XXL, i kombinasjon med HydroDrive. Fordelen med HydroDrive innkoblingsbar forhjulsdrift er at den er vesentlig lettere enn konvensjonell mekanisk forhjulsdrift og at man beholder samme rammhøyde som på en rent bakhjulsdreven bil. HydroDrive kan enkelt kobles inn under fart og fungerer i hastigheter opp til ca. 28 km/t. Den hydrostatiske forhjulsdriften øker fremkommeligheten i vesentlig grad under krevende kjøreforhold.

Trekkvogna har den største D26-motoren på 12,4 liter. Den yter 500 hk og har et største dreiemoment på 2500 Nm. Med det store XXL-førerhuset er den innvendige ståhøyden på godt over to meter. Kjøretøyet har også MAN TipMatic automatisert giring og den nye smakfulle innredningen. Den har også den nye, store utvendige solskjermen som blant annet er velegnet for firmareklame.

Trekkvogna er ferdig utrustet hos Rognskog Bil AS i Rindal på Nordmøre. Det gjelder hydraulikkopplegg, kraftuttak, alt påbyggarbeid rundt svingskive, sideskjørt og en underliggende lysbjelke under støtfangeren.

Tanksemitraileren

Tanksemitraileren er et samarbeid mellom to solide norske leverandører. Det treakslede understellet er levert av T.N. Vangs mek. Verksted, i dagligtale gjerne Vang’s. Den fremre akselen er løftbar, mens begge de bakre har tvangsstyring. Ved hjelp av en joystick kan sjåføren styre disse akslene fra førerplassen, en stor fordel når det lange settet skal sno seg rundt hushjørner og på andre trange plasser ute på gårdsbrukene hvor melken skal hentes.

Håvard Morten Henningsen (til venstre) og Morten Høgeli er de to fast sjåførene på det nye melketankvogntoget til Hans Ivar Slåttøy Transport AS. Foto: Egil Koen

For å kunne operere hele settet med optimal sikkerhet under slike forhold, er det utstyrt med ikke mindre enn tre ryggekameraer, et bak og ett på hver side av tanken. Dermed har sjåføren full oversikt både bakover og langs sidene på vogntoget.

Tanken er levert av Skala Fabrikk på Heimdal. Selskapet er en betydelig produsent av blant annet gårdstanker og transporttanker og er en del av Skala gruppen som i tillegg til Skala Fabrikk også består av Skala Maskon (aquakultur, matindustri og automasjon), Skala Robotech (robotisering), og Forberg International (utstyr til internasjonal matindustri). Skala Fabrikk har sine røtter helt tilbake til 1900 da Eriksens Mek. Verksted ble etablert på Bakklandet i Trondheim og allerede den gangen hadde sterk tilknytning til meieriindustrien. Skala Fabrikk har så langt produsert ca. 45.000 gårdstanker og nærmer seg 1000 transporttanker.

Tanken er på 32.000 liter, mens påbyggets melkepumpe har en kapasitet på 650 liter i minuttet.

På Helgelands-kysten

Hans Ivar Slåttøy er daglig leder og eier av Hans Ivar Slåttøy Transport AS. Han forteller at det nye vogntoget er bygd opp med tanke på mest mulig rasjonell transport av melk på Helgelands-kysten. På tre forskjellige ruter skal settet hente inn melk fra Sømna, Vega, Vevelstad, Alstahaug og Brønnøy og transportere den til Tine-anlegget på Sømna. Vogntoget er unikt i en slik sammenheng og er bygd opp med tanke på best mulig fremkommelighet under vanskelige forhold.

Transportselskapet har i dag 20 biler og vogntog som opererer i Tine-systemet, hvorav 12 som går i innsamling av melk fra gårdene. Bortsett fra det nye semitrailersettet er dette single biler eller bil og tilhenger, men selskapet har fire semitrailere som går i transport med WPC mellom Sømna, Verdal og Elnesvågen for Tine.

Hans Ivar Slåttøy Transport eier også Sømna Transport som driver med nærmest all annen slags transport. Til sammen har de to selskapene rundt 35 lastebiler og vogntog.

TUNGTRANSPORT/20. november 2018

Vekekvilen til tungbilsjåførar skal bli kontrollert

– Regjeringa jobbar for trafikktryggleik, sunne konkurransevilkår og gode arbeidsmiljø for yrkessjåførar. Vi ønsker til dømes ikkje at tungbilsjåførar bur i køyretøya sine over lengre periodar. Eg er derfor glad for at Statens vegvesen no har gjennomført eit forsøk med kontroll for å hindre at tungbilsjåførar tar vekekvilen i køyretøya, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

TRAFIKK/20. november 2018

Politiet får tilgang til vegvesenets registre

– Regjeringa er opptatt av å kjempe mot og førebygge kriminalitet, og vi ønsker å sikre politiet sitt behov for opplysningar. Difor foreslår regjeringa no at politiet får tilgang til opplysningar frå motorvogn-, førarkort og bilderegisteret til Statens vegvesen. Tilgang til informasjon til dømes frå desse registra kan vere avgjerande for eit effektivt politiarbeid, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

VEGTRANSPORT/19. november 2018

Noreg ønskjer klare reglar, betre arbeidsvilkår og tryggare vegtransport

– Det er viktig å fremme norske posisjonar i EU-systemet. Eg er oppteken av å bruke dei kanalane vi har til å påverke utviklinga av regelverket som gjeld vegtransport. I lag med dei andre landa i Road Alliance vil vi sikre ein meir rettferdig konkurranse, innføre betre køyre- og kvitetidsordningar og hindre sosial dumping, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen