Etter en kort periode med rødt lys skifter det til gul blink. Det betyr at bilføreren kan kjøre dersom det ikke er fotgjengere i gangfeltet.
Etter en kort periode med rødt lys skifter det til gul blink. Det betyr at bilføreren kan kjøre dersom det ikke er fotgjengere i gangfeltet. (Foto: Erik Haugen)

Mer fleksibel lysregulering kan gi kortere køer

For første gang i Norge testes en ny lysregulering på gangfelt. Blinkende gult lys tillater biler å krysse gangfeltet – men aldri når det er fotgjengere i veien.

  • Trafikksikring
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Ved å gi bilistene mindre tid med et rent rødt lys åpnes for en periode med gul blink. Når lyset blinker gult, er det opp til førerne å vurdere om de kan kjøre. Bilene kan krysse dersom det ikke er fotgjengere i fotgjengerfeltet. Etter gul blink kommer fortsatt grønt lys.

For fotgjengerne er det ikke store endringer – det er fortsatt grønn mann som signaliserer at de kan passere som normalt. Men dersom lyset skifter over til gul blink kan de fortsatt krysse gangfeltet, bilene må pent vente til fotgjengerne er over.

Hans Christian Heisholt og Erik Haugen var fornøyd med riggingen av ny signalregulering. Foto: Hans Christian Heisholt

Bilførerne får med andre ord et større ansvar for å sjekke at det er klart og forsvarlig å krysse fotgjengerfeltet.

Kostnadseffektivt og tidsbesparende

Det røde lyset for bilistene er kortet ned med hele syv sekunder. Dette kan bidra til mindre bilkøer i området.

— Vi tror det vil redusere ventetiden for bilene betraktelig å ha en kortere periode med rødt lys, samtidig som vi ivaretar alle trafikantgruppers sikkerhet. Løsningen vil i tillegg være meget kostnadseffektiv om de ønskede resultatene oppnås, understreker senioringeniør Hans Christian Heisholt i Statens vegvesen.

Mange forstod konseptet

— Det tok litt tid før vi fikk opp skiltingen, men overraskende mange forstod konseptet uten forklaring. Riggingen gikk smertefritt, og alt går som det skal, forteller Erik Haugen i Statens vegvesen.

Testingen i forbindelse med pilotprosjektet pågår i fire uker. I etterkant skal prosjektet evalueres med sammenligning av før og etter de fire ukene med testing. Prosjektet kan bli videreført om det er vellykket.

SAMFERDSEL/15. mai 2019

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt el-ferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer. Les hele saken

LOGISTIKK/14. mai 2019

Oslo City Hub er åpnet

Logistikkleverandøren DB Schenker åpnet 8. mai sitt første distribusjonssenter for utslippsfri distribusjon i Oslo, den nye Oslo City Hub. Den sentralt beliggende nye terminalen vil redusere CO2-utslippene av by distribusjon med 80% ved hjelp av elektriske biler og e-sykler. Oslo City Hub er en del av Electric City, Oslo by sin feltaktivitetssatsing knyttet til byens status som Europas Miljøhovedstad 2019. Les hele saken

KJØRETØY/13. mai 2019

Populær modell blir igjen tilgjengelig i Norge

Volvo lanserer nå det ekstra store Globetrotter XXL førerhuset som første gang ble tatt frem for Australia i 2008. Dette ble tilgjengelig på Volvo FH i 2009 og det ble totalt levert 159 FH med XXL – førerhus i FH Classic-serien i Norge den gangen. Nå lanseres dagens Volvo FH-modell med det spesielle førerhuset. Les hele saken

Til toppen