Michelin lanserer digital dekkontroll

Michelin lanserer digital dekkontroll

Lastebilsjåfører arbeider i et stadig mer krevende miljø, klemt mellom hard konkurranse og strenge restriksjoner. Forventningene til sikkerhet, hastighet, effektivitet, pålitelighet og kostnadsbesparelser er betydelige. Hver krone teller. Slik som markedet er i dag er en krone spart, en krone tjent for transportøren.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

[factbox id="1"]

Den enkle og praktiske loggboken er nå tilgjengelig i Norge

TireLog™ er den første av disse tre tjenestene som lanseres. Den er en kostnadsfri applikasjon for smarttelefoner (tilgjengelig for Apple og Android). Appen gjør det mulig for mindre transportører å enkelt og effektivt kunne vedlikeholde dekkene sine.

Transportører med færre enn 20 kjøretøy representerer 50 prosent av europeiske transportselskaper. Overvåkning og dekkontroll gjøres i stor grad manuelt i dag og er verken automatisk, pålitelig eller raskt. TireLog™ gir sjåføren rask og regelmessig informasjon om dekkene sine.

Appen gjør at sjåførene fortløpende og sikkert kan ta beslutninger om dekkene i sine kjøretøyflåter, selv om antallet er lite.

TireLog™ kan lastes ned på 11 språk fra Google Play og AppStore. For Norden er engelsk og finsk tilgjengelig.

Michelin Tire Care bakgrunn

Michelin samarbeider med transportørene for å analysere deres måte å arbeide på, identifisere deres behov og utvikle innovative tjenester. I dag tilbyr Michelin mye mer enn bare dekk, uansett hvor høy ytelse de har. Michelin tilbyr til og med transportørene en rekke digitale løsninger som er tilpasset deres forventninger.

I dag er dekkontrollen i hovedsak manuell, som på grunn av tid begrenser antall inspeksjoner. Dessuten er den informasjonen som samles inn verken automatisk, pålitelig eller rask.

Effektiv overvåkning av dekkostnadene ved hjelp av digitale hjelpemidler innebærer derfor en konkret fordel for firmaet. Den digitale løsningen minsker tiden bruker på å inspisere dekk radikalt. Takket være muligheten til å spore dekkene, vet transportøren eksakt status på sine dekk, og det umiddelbare behovet. Det gjør det også lettere å forutse bestillinger og planlegge for kjøretøyets nedetid.

SAMFERDSEL/15. mai 2019

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt el-ferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer. Les hele saken

LOGISTIKK/14. mai 2019

Oslo City Hub er åpnet

Logistikkleverandøren DB Schenker åpnet 8. mai sitt første distribusjonssenter for utslippsfri distribusjon i Oslo, den nye Oslo City Hub. Den sentralt beliggende nye terminalen vil redusere CO2-utslippene av by distribusjon med 80% ved hjelp av elektriske biler og e-sykler. Oslo City Hub er en del av Electric City, Oslo by sin feltaktivitetssatsing knyttet til byens status som Europas Miljøhovedstad 2019. Les hele saken

KJØRETØY/13. mai 2019

Populær modell blir igjen tilgjengelig i Norge

Volvo lanserer nå det ekstra store Globetrotter XXL førerhuset som første gang ble tatt frem for Australia i 2008. Dette ble tilgjengelig på Volvo FH i 2009 og det ble totalt levert 159 FH med XXL – førerhus i FH Classic-serien i Norge den gangen. Nå lanseres dagens Volvo FH-modell med det spesielle førerhuset. Les hele saken

Til toppen