Mindre hyppige EU-kontroller

Mindre hyppige EU-kontroller

Fra 1. oktober får større bobiler, personbiler og bevaringsverdige kjøretøy mindre hyppige EU-kontroller.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

– Det er ingen god grunn til at større bobiler, personbiler og bevaringsverdige kjøretøy skal kontrolleres hyppigere enn mindre biler. Derfor gjør regjeringen det nå litt enklere å eie slike biler, og de får fra 1. oktober samme kontrollintervaller som vanlige personbiler, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I dag kontrolleres bobiler og andre personbiler tyngre enn 3500 kg årlig, mens mindre personbiler kontrolleres første gang etter fire år, og deretter annethvert år. Fra 1. oktober vil nedre vektgrense for personbiler som skal ha årlig periodisk kontroll endres fra 3500 kg til 7500 kg. Dermed vil større bobiler og personbiler likestilles med mindre personbiler.

Bevaringsverdige kjøretøy får også mindre hyppige kontroller

Samtidig vil det bli en mindre hyppig periodisk kontroll av bevaringsverdige kjøretøy. I dag har slike kjøretøy samme kontrollintervall som andre biler. Fra 1. oktober skal bevaringsverdige kjøretøy følge ordinære kontrollintervaller til de er 30 år, etter dette kontrolleres hvert femte år frem til de er 50 år, og deretter gis fritak for kontroll.

– Bevaringsverdige kjøretøy brukes stort sett bare om sommeren, og kjøres generelt mindre enn andre biler. De eies og brukes fordi de har motorhistorisk verdi, og er som regel ikke i ordinær bruk. Det er få trafikkuhell med disse kjøretøyene, og erfaringsmessig tar eierne godt vare på bilene. Derfor blir det mindre hyppige kontroller også for bevaringsverdige kjøretøy. Departementet vil på sikt, og i samarbeid med bransjen, vurdere mulighetene for lempeligere kontrollintervall også for andre, eldre kjøretøy enn de som faller innunder definisjonen "bevaringsverdig", sier Solvik-Olsen.

SOFTWARE/13. juli 2018

Bruker teknologi for å effektivisere flyplassdriften

Etter at Widerøe Ground Handling inngikk avtalen om å overta store deler av bakkevirksomheten til SAS, trengte de et felles støttesystem for å håndtere driften på best mulig måte. Med bistand fra Lexit Group har de kommet frem til en optimal løsning. Les hele saken

ALKOLÅS/11. juli 2018

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer inkludert monteringsanvisning om bruk av alkolås på nye biler innen 2021. Målet er å bidra til å halvere antall dødsulykker i trafikken. Det er bladet Autocar som nylig setter fokus på EUs sikkerhetsliste som består av alkolås, automatisk nødbrems, trøtthetsvarsler, svart boks, automatisk nødblink, intelligent fartsholder, fil-assistent, bedre fotgjengerbeskyttelse, ryggekamera og sensorer, bedre passasjerbeskyttelse og forbedrede sikkerhetsbelter. Les hele saken

KOLLEKTIVTRANSPORT/10. juli 2018

Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med ny handlingsplan for kollektivtransport

– Bedre kollektivløsninger vil gi folk flest bedre mobilitet og større fleksibilitet i hverdagen. I byene kan bedre kollektivløsninger bidra til å gjøre privatbilen overflødig for mange. Derfor har vi prioritert kollektivtransporten høyt i Nasjonal transportplan, og derved kan en rekke byer øke sin lokale satsing på kollektivtrafikk kraftig. Les hele saken

Til toppen