Motorvarmer - Det glemte miljøtiltaket

Motorvarmer - Det glemte miljøtiltaket

En bil forvarmet med motorvarmer halverer utslippene de første 20 minuttene. Dette har vært regelen frem til nå, men en fersk test utført av VTT (Technical Research Centre of Finland) viser et reduksjonen fra en moderne bil kan være opptil 71 prosent.

  • Miljø
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

- Motorvarmeren er glemt i debatten om dårlig byluft og miljø- og klimaskadelige utslipp fra biler, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Forskjellen på utslippene med en kald og varm motor er altså stor. I testen hadde bilene et elektrisk bilvarmesystem med både motorvarmer, kupévarmer og batterilader. Dette må til for å oppnå maksimal utslippsreduksjon.

[factbox id="1"]

- Når bilen er iskald om vinteren vil ikke katalysatoren fungere før motoren er varm. Det betyr at bilene spyr ut avgasser ufiltrert i den perioden. Verst er det med dieselbiler, sier Sagedal.

Debatten rundt tiltak for å bedre bylufta går høyt både i Oslo og Bergen. Langvarig kulde legger et lokk over byene, og lufta blir forurenset og farlig. Flere tiltak må til for å løse disse problemene. Et bidrag er motorvarmer. Legger man tallene fra VTT sin test til grunn, vil utslippene reduseres dramatisk. Hvis alle biler i Norge brukte bilvarmesystem, kan CO2-utslippene reduseres med 179 000 tonn CO2 og NOx med 923 tonn årlig. Bare i Oslo kan NOx-utslippene reduseres med 106 tonn dersom 350 000 biler starter med forvarmet bil 100 ganger på kalde dager i løpet av et år.

- NAF mener avgiftssystemet kan brukes for å stimulere til bruk av elektriske bilvarmesystemer. Det er bra for lufta, bilens batteri og motoren, mener Sagedal. - I tillegg blir man en mer trafikksikker sjåfør om man starter kjøreturen i en varm bil med et varmt ratt, fortsetter hun.

Elektrisk motorvarmer er det beste for miljøet. Mange nye biler kan også leveres med drivstoffvarmer. Da brukes bilens drivstoff for å forvarme motor og kupé.

- Motorvarmer er bra uansett hva som driver varmeren, men vi anbefaler elektrisk fordi den er best for miljøet, avslutter Inger Elisabeth Sagedal.

SOFTWARE/13. juli 2018

Bruker teknologi for å effektivisere flyplassdriften

Etter at Widerøe Ground Handling inngikk avtalen om å overta store deler av bakkevirksomheten til SAS, trengte de et felles støttesystem for å håndtere driften på best mulig måte. Med bistand fra Lexit Group har de kommet frem til en optimal løsning. Les hele saken

ALKOLÅS/11. juli 2018

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer inkludert monteringsanvisning om bruk av alkolås på nye biler innen 2021. Målet er å bidra til å halvere antall dødsulykker i trafikken. Det er bladet Autocar som nylig setter fokus på EUs sikkerhetsliste som består av alkolås, automatisk nødbrems, trøtthetsvarsler, svart boks, automatisk nødblink, intelligent fartsholder, fil-assistent, bedre fotgjengerbeskyttelse, ryggekamera og sensorer, bedre passasjerbeskyttelse og forbedrede sikkerhetsbelter. Les hele saken

KOLLEKTIVTRANSPORT/10. juli 2018

Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med ny handlingsplan for kollektivtransport

– Bedre kollektivløsninger vil gi folk flest bedre mobilitet og større fleksibilitet i hverdagen. I byene kan bedre kollektivløsninger bidra til å gjøre privatbilen overflødig for mange. Derfor har vi prioritert kollektivtransporten høyt i Nasjonal transportplan, og derved kan en rekke byer øke sin lokale satsing på kollektivtrafikk kraftig. Les hele saken

Til toppen