Fra containerhavna i Skutvika, Ålesund.
Fra containerhavna i Skutvika, Ålesund. (Foto: Olav Helge Matvik / Kystverket)

Nå kan det søkes om tilskudd til godsoverføring fra vei til sjø

Ordningen skal først og fremst bidra til at det etableres nye godsruter som flytter godstransport fra vei til sjø.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Tilskudd til godsoverføring fra vei til sjø er et virkemiddel som støtter opp under regjeringens politiske målsetting om sikker, miljøvennlig og effektiv godstransport.

– Fordelen med sjøtransport, sammenlignet med de andre transportformene, er at samfunnet får en gevinst ved overføring av gods fra veg til sjø, fordi kostnadene i form av ulykker, støy, kø, lokal luftforurensning, klimagassutslipp og slitasje på infrastruktur er lavere for sjøtransport enn for transport langs veg, sier Sven Martin Tønnessen, avdelingsdirektør ved Kystverkets kystforvaltningsavdeling.

124 millioner kroner

Støtten kan gis i opptil tre år til redere som setter opp en godsrute innenfor EØS-området, med et EØS-flagget skip. Forutsetning er at den nye godsruten genererer samfunnsnytte, er avhengig av støtte for å gjennomføres og at det kan vises til at den vil være levedyktig etter støtteperioden.

Etableringer av godsruter er ofte forbundet med høye etableringskostnader og lave godsvolumer i en oppstartsperiode.

– Støtten skal bidra til at etableringer av nye sjøtransporttilbud ikke forhindres av dette. Kystverket har utviklet et verktøy for å beregne samfunnsnytten ved overføring fra vei til sjø, som fungerer som grunnlag for tilskuddet til hvert prosjekt, forklarer Tønnessen.

Det er i 2018 satt av 75 millioner til ordningen over statsbudsjettet, hvorav 11 millioner er tildelt i 2017. Kystverket har i tillegg mulighet til å tildele inntil 60 millioner kroner fra neste års midler. Det betyr at det samlet er tilgjengelig inntil 124 millioner i forbindelse med årets utlysning. – Prosjekter som kvalifiserer for støtte rangeres etter hvor stor samfunnsnytte som genereres per tilskuddskrone, og deretter etter beregnet nytteverdi, sier han videre.

Nye tilbud prioriteres

Tilskudd fra ordningen skal primært bidra til at det etableres nye, sjøbaserte godsruter mellom en norsk havn og en annen havn i EØS-området. Under særskilte tilfeller vil det kunne gis tilskudd til oppgradering av eksisterende tilbud som står i fare for å legges ned. De som vurderer å søke oppfordres til å kontakte Kystverket for å avklare om prosjektet omfattes av ordningen før utforming av søknad.

Informasjonsmøter

Kystverket arrangerer informasjonsmøter om tilskuddsordningen i Stavanger 23. februar og i Trondheim 27. februar. 

SMART TRANSPORT/20. februar 2019

Ford tester unikt transportsystem for mindre kø og forurensing

Ford tester et skybasert transportsystem med varebiler, sykkelbud og bud til fots for å levere pakker. Bilprodusenten forventer en kraftig økning i leveringseffektiviteten, færre køer og bedret miljø i urbane strøk. Les hele saken

TRANSPORTNÆRINGEN/19. februar 2019

Korleis skal vi løyse framtidas transportutfordringar

– Digitalisering og autonomi brukt på rett måte kan skape ein betre reisekvardag, effektivisere næringstransporten og hjelpe oss å nå andre viktige mål i transportpolitikken. Teknologi vil også vere avgjerande for å oppnå utslippskutt. Eg er difor glad for at vi gjennom Transport21 no samlar flinke og engasjerte folk som kan gje oss råd om korleis vi best kan innrette innsatsen for forsking og innovasjon i samferdselssektoren, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen