Naboen har vært avgjørende for elbilsuksessen

Naboen har vært avgjørende for elbilsuksessen

Ved utgangen av 2010 var det drøyt 3.300 elbiler i Norge. Seks og et halvt år senere er det cirka 120.000, og naboen har i praksis solgt mange elbiler.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Naboeffekten har spilt en særdeles viktig rolle for den raske veksten i antall elbiler i Norge.

Fornøyde elbileiere forteller gjerne om sine erfaringer til naboer, venner, kolleger og bekjente. Norsk elbilforenings siste spørreundersøkelse, Elbilisten 2017, med over 12.000 respondenter, viser at elbileierne i gjennomsnitt har inspirert 2,4 andre til å kjøpe elbil.

- Av undersøkelsen framgår det at nær 91 prosent er fra «fornøyd» til «svært fornøyd» med å være elbilister, sier generalsekretær Christina Bu  i Norsk elbilforening.

Ved utgangen av andre kvartal var det i overkant av 120.000 elbiler på norske veier, i følge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

En rekke gamle rekorder ble grundig knust, og det ble for første gang registrert flere elbiler enn dieselbiler.

Trenger fortsatt politisk vilje

- Det norske elbilmarkedet har til fulle vist at nullutslipp er attraktivt. Nøkkelen har vært langvarig politisk vilje og en velfungerende virkemiddelpakke uten sidestykke, sier Bu.

I 2010 kom de første utgavene av elbilen Mitsubishi i-MiEV til Norge. Året etter skulle norske TH!NK dessverre gå konkurs, men for ganske nøyaktig sju år siden var suksessen Nissan LEAF på plass.

Den er det nå solgt over 30.000 eksemplarer av i Norge, og LEAF Norges desidert mestselgende elbil totalt.

- Selv om veksten har vært god de siste årene, er det langt igjen til mål. For å nå neste delmål, 400.000 elbiler i 2020, er vi avhengige av fortsatt politisk vilje til å fortsette arbeidet for nullutslipp fra veitrafikken, avslutter Bu.

KABOTASJE/23. oktober 2018

Debatt på ville veier

Både nyanser og fakta synes å være blåst av veien når Norges Lastebileier-Forbund (NLF) kritiserer ordningen med lovlig kabotasjetransport i Norge og beskylder Posten og Bring for lovbrudd og underbetaling av utenlandske sjåfører. Aktører som forsøker å presse Bring ut i grøfta, baner samtidig vei for cowboy-aktører, økte utslipp og lavere sikkerhet på norske veier. Les hele saken

Til toppen