NAF: takbokser er livsfarlige

NAF: takbokser er livsfarlige

I en kollisjon i bare 40 kilometer i timen, kan en takboks være livsfarlig for andre trafikanter. Den ferske takboks-testen viser skremmende resultater. Testen er gjennomført av NAF i samarbeid med Testfakta.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

- Ski og staver fløy ut av boksene, og noen bokser dro av taket. Vi er overrasket over hvor stor forskjell det er på sikkerheten til takbokser ved en bråstopp eller kollisjon, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Takboks-test

Kollisjonstesten ble utført på ni takbokser, alle laget av mykplast som i utgangspunktet er billigere enn glassfiberbokser. Boksene ble testet med en hastighet på 40 kilometer i timen. Kjører man i 80 kilometer i timen på landeveien, rekker man å bremse ned til om lag 40 kilometer i timen før man kolliderer. Det ble gjort to tester av hver boks. En med last på 50 kilo og en med maksimal last for boksen som for de fleste er 75 kilo.

[youtube id="jskloc_whZA"]

Bare en boks, nemlig Thule XL Motion 800, klarte å holde lasten på plass. Resten av boksene hadde variable resultater, og noen var skremmende dårlige. Etter den suverene vinneren fra Thule, kom Jula Arjes 480 og Biltema 450. Dårligst av de testede takboksene ble Skiguard 760.

- Dette viser at prisen ikke nødvendigvis er avgjørende for kvaliteten og sikkerheten til takbokser. Både Jula- og Biltema-boksene var langt bedre enn for eksempel Skiguard som er en langt dyrere takboks, sier Engebretsen.

- Det er derfor viktig å gå gjennom tester som vår, før man bestemmer seg for en ny takboks til vinterferien, fortsetter han.

Må få på plass typegodkjenning

At bare en av de ni boksene klarer å holde lasten helt på plass i en kollisjon med lav hastighet, viser at kvaliteten på en del takbokser ikke er god nok. Det stilles strenge krav til sikkerhet for å typegodkjenne både sikkerhetsutstyr i biler og motorsykkelhjelmer.

- Det er helt klart at dette må myndighetene ta tak i. Mange kjører rundt med takbokser som kan være livsfarlige for andre ved en bråstopp eller krasj. Derfor etterlyser vi sikkerhetskrav og typegodkjenning av takbokser, avslutter Jan Ivar Engebretsen.

KOLLEKTIVTRANSPORT/19. mars 2019

Byvekstavtale for Trondheimsområdet klar

15.mars ble utkastet til byvekstavtale for Trondheimsområdet undertegnet. Målet med avtalen er at vekst i persontrafikken skal skje med kollektivtrafikk, sykkel eller gange. -Det har vært et stort fokus på jernbanens rolle og muligheter i dette arbeidet, sier leder for regional samhandling i Midt- og Nord-Norge, Anne Skolmli. Les hele saken

LOGISTIKK/18. mars 2019

Utnevnt til ny administrerende direktør DHL Express Europe

DHL Express har utnevnt Alberto Nobis som ny administrerende direktør for Europa. Nobis var Global CFO for DHL Express fra 2009 til 2012, før han flyttet tilbake til sitt hjemland Italia i 2013. Som administrerende direktør for DHL Express Italia bidro Alberto Nobis til å drive divisjonens vekst i det italienske markedet. Fra 1. januar 2019 har han tatt over ansvaret for Express Europe etter John Pearson, som ble Global CEO for DHL Express. Les hele saken

Til toppen