NCC planlegger å bygge elektrisk vei

NCC planlegger å bygge elektrisk vei

NCC planlegger å starte byggingen av elektrisk vei mellom Arlanda Lufthavn og Rosenbergs logistikkområde i 2016. PostNord har tro på El-veikonseptet og blir med i den videre satsingen.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

PostNord i Sverige inngår nå i samarbeidsgruppen som utvikler el-veiløsningen ved Arlanda. Ambisjonen er at selskapets lastebiler vil operere på den fremtidig el-veien mellom Arlanda Lufthavn og Rosenberg logistikkområde. NCC håper å starte byggingen av el-veien i 2016.

[factbox id="1"]

- El-veien mellom Rosersberg og Arlanda Airport er viktig for at vi, i en liten skala, kan vise hvordan miljøvennlig distribusjon kan utvikles. Den planlagte el-veien legger til rette for fossilfri transport av varer til vår Greenbuilding- terminal i Rosersberg, der taket har en av de største solcelleparkene i Sverige. I terminalen lastes varer om til tog for videre distribusjon. Vi tror at el-veier i stor skala kan hjelpe oss å nå våre ambisiøse miljømål for å redusere karbonutslippene med 40 prosent i perioden 2009-2020, sier PostNords svenske sjef Anders Holm.

Prosjektet er en del av det svenske Trafikverkets prosjekt for el-veier og det er bygget en testvei på Arlanda.

Planen er å fortsette med elektrifisering av en to kilometer lang strekning mellom Arlanda og logistikksenteret i Rosersberg.

El-veien vil bli brukt av blant annet PostNords lastebiler, som går i skytteltrafikk mellom flyplassen og logistikksenteret i Rosensberg.

- El-veier reduserer Co2-utslippene og 33 prosent av utslippene av Co2 i Sverige kommer fra veitrafikk, der godstrafikk igjen står for en tredjedel. El-veiene kan også integreres i eksisterende veinett. Med den teknologien vi har utviklet, kan vi legge til én km el-vei i timen, sier Hans Säll, koordinator for forretningsutvikling i NCC Roads og styreleder i konsortsiselskapet Elways.

- Teknologien er basert på en elektrisk skinne i veien, som driver og lader bilene under kjøring. I Sverige kan løsningen være aktuell for de store hovedveiene. Det vil da være to til fire prosent av veinettet som må elektrifiseres. På kortere turer mellom disse veiene brukes batteri, sier Gunnar Asplund, administrerende direktør i Elways.

TUNGTRANSPORT/20. november 2018

Vekekvilen til tungbilsjåførar skal bli kontrollert

– Regjeringa jobbar for trafikktryggleik, sunne konkurransevilkår og gode arbeidsmiljø for yrkessjåførar. Vi ønsker til dømes ikkje at tungbilsjåførar bur i køyretøya sine over lengre periodar. Eg er derfor glad for at Statens vegvesen no har gjennomført eit forsøk med kontroll for å hindre at tungbilsjåførar tar vekekvilen i køyretøya, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

TRAFIKK/20. november 2018

Politiet får tilgang til vegvesenets registre

– Regjeringa er opptatt av å kjempe mot og førebygge kriminalitet, og vi ønsker å sikre politiet sitt behov for opplysningar. Difor foreslår regjeringa no at politiet får tilgang til opplysningar frå motorvogn-, førarkort og bilderegisteret til Statens vegvesen. Tilgang til informasjon til dømes frå desse registra kan vere avgjerande for eit effektivt politiarbeid, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

VEGTRANSPORT/19. november 2018

Noreg ønskjer klare reglar, betre arbeidsvilkår og tryggare vegtransport

– Det er viktig å fremme norske posisjonar i EU-systemet. Eg er oppteken av å bruke dei kanalane vi har til å påverke utviklinga av regelverket som gjeld vegtransport. I lag med dei andre landa i Road Alliance vil vi sikre ein meir rettferdig konkurranse, innføre betre køyre- og kvitetidsordningar og hindre sosial dumping, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen