I fremtiden kan vi få biler som kjører av seg selv.
I fremtiden kan vi få biler som kjører av seg selv. (Illustrasjon: Continental)

​Nordmenn stoler på elektroniske hjelpemidler i bilen

En fersk undersøkelse viser at 70 prosent mener systemer som automatisk nødbrems, blindsonevarsling og annen elektronikk bidrar til å redusere antall ulykker i trafikken.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Elektroniske hjelpemidler blir stadig mer vanlig i norske biler, og det har vært en enorm utvikling fra tidlige ESP-systemer for 20 år siden og frem til dagens avanserte systemer som overvåker alt fra førerens tilstand til trafikken rundt bilen.

I en spørreundersøkelse gjennomført av InFact på vegne av Continental svarer hele 70 prosent av nordmenn at de tror assistansesystemer som automatisk nødbrems og blindsonevarsling reduserer antall ulykker på veien.

– Det er godt å se at de fleste har fått øynene opp for hvor viktig slik teknologi er, og hvordan man kan bruke den til å redusere ulykkene på veien. Det er avgjørende at man tar i bruk ny teknologi dersom man skal nå vårt mål om null ulykker, null skadde og null drepte i trafikken, sier produktsjef i Continental i Norge, Knut Knudsen.

Det er teknologikonsernet Continentals globale nullvisjon ”Vision Zero” som ligger til grunn for dette målet, og gjennom utvikling av ny teknologi til både autonome og menneskeførte biler vil Continental bidra aktivt til å øke sikkerheten for alle på veien – enten det er bilister, syklister eller fotgjengere.

Eldre litt mer skeptiske

Det er i gruppa mellom 30 og 44 år at troen på at elektronikken bidrar til å redusere antall ulykker er størst. Blant disse svarer hele 83 prosent ”ja” på spørsmålet. De spurte over 65 år er mest skeptiske, men likevel svarer 56 prosent at de tror systemene bidrar til å redusere antall ulykker.

– De eldste bilførerne har nok et litt annet forhold til ny teknologi enn de yngre, og de er vant til å klare seg uten disse hjelpemidlene. Noen varslinger kan nok være ukjente til å begynne med, men det er viktig å sette seg inn i hvordan de ulike systemene fungerer. Da vil man få best mulig nytte av dem, sier Knudsen.

I årene som kommer vil Continental fortsette å utvikle flere nye systemer som vil gjøre bilturen vesentlig tryggere. Målet er etterhvert at bilene skal kunne kjøre av seg selv – og på den måten unngå ulykker i mye større grad enn det mennesker klarer.

– Det er ingen tvil om at selvkjørende biler vil være tryggere enn menneskelige sjåfører når de kommer på markedet. Det er et stykke frem i tid, men vi ser for oss at bilen skal kunne kjøre helt av seg selv på motorveier i 2025, avslutter produktsjefen.

EL-LASTEBIL/18. mai 2018

Presenterer sin andre elektriske lastebilmodell på tre uker

Bare tre uker etter avdukingen av Volvo Trucks' første helelektriske lastebil, Volvo FL Electric, utvider selskapet produktserien med enda en elektrisk lastebil. Volvo FE Electric er designet for tyngre distribusjonsoppdrag og avfallshåndtering i bymiljøer, med vogntogvekter på opptil 27 tonn. Salget begynner i Europa i 2019. Les hele saken

Til toppen