Norge i front med verdens første elektriske fiskesjark

Norge i front med verdens første elektriske fiskesjark

Søndag 23. august ankommer fiskeriminister Elisabeth Aspaker (H) havna i Tromsø i verdens første elektriske fiskesjark. Hun har da vært på en femtimers reise i den unike båten helt fra Husøy i Senja, utelukkende basert på batteridrift.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Bent Gabrielsen, en lokal fisker fra Tromsø, har som førstemann i verden satset på en fiskesjark med en elektrisk motor og energi fra batterier. Han vil nå spare betydelige summer på lavere drift- og vedlikeholdsutgifter, samtidig som han bidrar til et bedre miljø. Den elektriske fiskesjarken er helt utslippsfri, og gir fiskerne et nytt og bedre arbeidsmiljø, uten giftig dieselos, støy og vibrasjoner.

Siemens har stått for teknologien og leveranser av de elektriske løsningene til denne innovative og batteridrevne sjarken. Løsningene i sjarken bygger på teknologien i Ampere, verdens første elektriske bilferge som nå går i drift på Sognefjorden. Leder for maritime løsninger i Siemens, Odd Moen, mener vi nå ser begynnelsen på en omfattende omstilling blant fiskesjarker, og at en stor andel av den norske fiskesjarkflåten kan skiftes ut til elektriske og miljøvennlige løsninger.
Siemens har utviklet en mulighetsstudie om potensialet for elektrisk fergedrift i Norge. Konklusjonen er at det er lønnsomt å skifte ut syv av ti norske ferger til enten hybrid eller batteridrift. Siemens mener det er et tilsvarende potensial for elektrifisering av norske fiskesjarker.

Les studien her.

AUTONOM SKIPSFART/22. februar 2019

40.000 billass spares med Yara Birkeland

– Dette er et svært spennende prosjekt. Ikke fordi det har hatt spesielt store tekniske utfordringer, men fordi det representerer en sterk miljøsatsing og er en spydspiss på sitt felt. Her har vi fått være med på å være helt i front i utviklingen, og det setter vi pris på. Les hele saken

VONGTOG/21. februar 2019

– Skjerp kravene og få farlige vogntog bort fra veiene

Et stort flertall nordmenn mener kravene til vogntog bør skjerpes, viser en ny NAF-undersøkelse. I tillegg bør transportfirmaer og de som kjøper transporttjenester holdes medansvarlig for sikkerheten. – Vi kan ikke leve med utryggheten folk opplever med farlige vogntog, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Les hele saken

Til toppen