Nyhellervatn, Sogn og Fjordane.
Nyhellervatn, Sogn og Fjordane. (Foto: Aerosport Norge / E-CO)

Norge kan bli fullelektrisk

Norges unike tilgang på fornybar energi, kombinert med ny teknologi og høykompetent arbeidskraft kan gjøre oss til verdens første fullelektrifiserte samfunn. Det kan samtidig bli en katalysator for nye bedrifter og arbeidsplasser som landet sårt trenger.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Kronikk av Oluf Ulseth, Administrerende direktør, Energi Norge.

Norge har et utgangspunkt som hele Europa kan misunne oss. Takket være vannkraften er kraftsystemet vårt tilnærmet hundre prosent fornybart og utslippsfritt. Mens resten av Europa må bruke hundrevis av milliarder på å fase ut fossile kraftverk – og i noen land også kjernekraft – kan vi konsentrere oss om å gjøre de øvrige sektorene utslippsfrie.

«Norge har et utgangspunkt som hele Europa kan misunne oss.»

- Oluf Ulseth

Regjeringen jobber med en strategi for grønn konkurransekraft som skal legges frem i løpet av høsten. I den forbindelse overleverte Energi Norge nylig fornybarnæringens veikart for grønn vekst mot 2050 til klima- og miljøminister Vidar Helgesen.

Vår visjon er at Norge skal ta posisjonen som verdens første fullelektrifiserte samfunn innen 2050. Det vil være viktig for klimaet. Vi mener også at verdiskapingen i norsk fornybarnæring kan dobles i den samme perioden. Det vil være viktig for norsk økonomi. Men hvordan skal vi få det til?

- Norge produserer allerede mer fornybar energi enn vi bruker, forteller Oluf Ulseth, administrerende direktør i Energi Norge.
- Norge produserer allerede mer fornybar energi enn vi bruker, forteller Oluf Ulseth, administrerende direktør i Energi Norge. Foto: Øystein Andreas Bjerke

Norge produserer allerede mer fornybar energi enn vi bruker. Vi må ta kraften i bruk i transportsektoren, industrien, byggenæringen, olje- og gassinstallasjoner. Elektrifisering og digitalisering går hånd i hånd. Kombinasjonen av sterke teknologimiljøer, krevende kunder, skarp konkurranse og en aktiv leverandørindustri vil være avgjørende for å sikre gode løsninger.

Norge ligger langt fremme i elektrifisering av bilparken. Dette er i ferd med å smitte over på andre områder i transportsektoren. En kartlegging vi gjennomførte i fjor viste at over 100 norske bedrifter jobber med elektrifisering av transport – både til lands, til vanns og i luften. Kompetansen og løsningene vi utvikler her er bare ett eksempel på grønn vekst med betydelig eksportpotensial.

«Vannkraften er kanskje Norges eneste konkurransefortrinn som ikke lar seg kopiere av andre land. Dette må vi bygge videre på for å skape en elektrisk, utslippsfri fremtid med nye arbeidsplasser.»

- Oluf Ulseth

I veikartet foreslår vi blant annet følgende for transportsektoren:

  • Norge trenger en nasjonal handlingsplan for utbygging av infrastruktur for utslippsfri energibruk i transportsektoren innen 2030, som innarbeides i nasjonal transportplan.
  • Alle offentlige anskaffelser av kjøretøyer og ferger skal senest fra 2020 baseres på anbudsinvitasjoner der det stilles krav om utslippsfri energibruk.
  • Hydrogenstrategi som del av nasjonal transportplan må omfatte trinnvis utvikling av infrastruktur hvor knutepunkter for jernbane og tungtransport inngår.

Norsk fornybar kraftproduksjon er en forutsetning for å elektrifisere resten av samfunnet. Vannkraften er kanskje Norges eneste konkurransefortrinn som ikke lar seg kopiere av andre land. Dette må vi bygge videre på for å skape en elektrisk, utslippsfri fremtid med nye arbeidsplasser.

Les veikartet i sin helhet på http://energinorge.no/elektrisknorge

TUNGTRANSPORT/20. november 2018

Vekekvilen til tungbilsjåførar skal bli kontrollert

– Regjeringa jobbar for trafikktryggleik, sunne konkurransevilkår og gode arbeidsmiljø for yrkessjåførar. Vi ønsker til dømes ikkje at tungbilsjåførar bur i køyretøya sine over lengre periodar. Eg er derfor glad for at Statens vegvesen no har gjennomført eit forsøk med kontroll for å hindre at tungbilsjåførar tar vekekvilen i køyretøya, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

TRAFIKK/20. november 2018

Politiet får tilgang til vegvesenets registre

– Regjeringa er opptatt av å kjempe mot og førebygge kriminalitet, og vi ønsker å sikre politiet sitt behov for opplysningar. Difor foreslår regjeringa no at politiet får tilgang til opplysningar frå motorvogn-, førarkort og bilderegisteret til Statens vegvesen. Tilgang til informasjon til dømes frå desse registra kan vere avgjerande for eit effektivt politiarbeid, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

VEGTRANSPORT/19. november 2018

Noreg ønskjer klare reglar, betre arbeidsvilkår og tryggare vegtransport

– Det er viktig å fremme norske posisjonar i EU-systemet. Eg er oppteken av å bruke dei kanalane vi har til å påverke utviklinga av regelverket som gjeld vegtransport. I lag med dei andre landa i Road Alliance vil vi sikre ein meir rettferdig konkurranse, innføre betre køyre- og kvitetidsordningar og hindre sosial dumping, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen