Nyhellervatn, Sogn og Fjordane.
Nyhellervatn, Sogn og Fjordane. (Foto: Aerosport Norge / E-CO)

Norge kan bli fullelektrisk

Norges unike tilgang på fornybar energi, kombinert med ny teknologi og høykompetent arbeidskraft kan gjøre oss til verdens første fullelektrifiserte samfunn. Det kan samtidig bli en katalysator for nye bedrifter og arbeidsplasser som landet sårt trenger.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Kronikk av Oluf Ulseth, Administrerende direktør, Energi Norge.

Norge har et utgangspunkt som hele Europa kan misunne oss. Takket være vannkraften er kraftsystemet vårt tilnærmet hundre prosent fornybart og utslippsfritt. Mens resten av Europa må bruke hundrevis av milliarder på å fase ut fossile kraftverk – og i noen land også kjernekraft – kan vi konsentrere oss om å gjøre de øvrige sektorene utslippsfrie.

«Norge har et utgangspunkt som hele Europa kan misunne oss.»

- Oluf Ulseth

Regjeringen jobber med en strategi for grønn konkurransekraft som skal legges frem i løpet av høsten. I den forbindelse overleverte Energi Norge nylig fornybarnæringens veikart for grønn vekst mot 2050 til klima- og miljøminister Vidar Helgesen.

Vår visjon er at Norge skal ta posisjonen som verdens første fullelektrifiserte samfunn innen 2050. Det vil være viktig for klimaet. Vi mener også at verdiskapingen i norsk fornybarnæring kan dobles i den samme perioden. Det vil være viktig for norsk økonomi. Men hvordan skal vi få det til?

- Norge produserer allerede mer fornybar energi enn vi bruker, forteller Oluf Ulseth, administrerende direktør i Energi Norge.
- Norge produserer allerede mer fornybar energi enn vi bruker, forteller Oluf Ulseth, administrerende direktør i Energi Norge. Foto: Øystein Andreas Bjerke

Norge produserer allerede mer fornybar energi enn vi bruker. Vi må ta kraften i bruk i transportsektoren, industrien, byggenæringen, olje- og gassinstallasjoner. Elektrifisering og digitalisering går hånd i hånd. Kombinasjonen av sterke teknologimiljøer, krevende kunder, skarp konkurranse og en aktiv leverandørindustri vil være avgjørende for å sikre gode løsninger.

Norge ligger langt fremme i elektrifisering av bilparken. Dette er i ferd med å smitte over på andre områder i transportsektoren. En kartlegging vi gjennomførte i fjor viste at over 100 norske bedrifter jobber med elektrifisering av transport – både til lands, til vanns og i luften. Kompetansen og løsningene vi utvikler her er bare ett eksempel på grønn vekst med betydelig eksportpotensial.

«Vannkraften er kanskje Norges eneste konkurransefortrinn som ikke lar seg kopiere av andre land. Dette må vi bygge videre på for å skape en elektrisk, utslippsfri fremtid med nye arbeidsplasser.»

- Oluf Ulseth

I veikartet foreslår vi blant annet følgende for transportsektoren:

  • Norge trenger en nasjonal handlingsplan for utbygging av infrastruktur for utslippsfri energibruk i transportsektoren innen 2030, som innarbeides i nasjonal transportplan.
  • Alle offentlige anskaffelser av kjøretøyer og ferger skal senest fra 2020 baseres på anbudsinvitasjoner der det stilles krav om utslippsfri energibruk.
  • Hydrogenstrategi som del av nasjonal transportplan må omfatte trinnvis utvikling av infrastruktur hvor knutepunkter for jernbane og tungtransport inngår.

Norsk fornybar kraftproduksjon er en forutsetning for å elektrifisere resten av samfunnet. Vannkraften er kanskje Norges eneste konkurransefortrinn som ikke lar seg kopiere av andre land. Dette må vi bygge videre på for å skape en elektrisk, utslippsfri fremtid med nye arbeidsplasser.

Les veikartet i sin helhet på http://energinorge.no/elektrisknorge

AUTONOM SKIPSFART/22. februar 2019

40.000 billass spares med Yara Birkeland

– Dette er et svært spennende prosjekt. Ikke fordi det har hatt spesielt store tekniske utfordringer, men fordi det representerer en sterk miljøsatsing og er en spydspiss på sitt felt. Her har vi fått være med på å være helt i front i utviklingen, og det setter vi pris på. Les hele saken

VONGTOG/21. februar 2019

– Skjerp kravene og få farlige vogntog bort fra veiene

Et stort flertall nordmenn mener kravene til vogntog bør skjerpes, viser en ny NAF-undersøkelse. I tillegg bør transportfirmaer og de som kjøper transporttjenester holdes medansvarlig for sikkerheten. – Vi kan ikke leve med utryggheten folk opplever med farlige vogntog, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Les hele saken

Til toppen