Norge sluttet seg til erklæring om trafikksikkerhet

Norge sluttet seg til erklæring om trafikksikkerhet

- Det er positivt med en felleseuropeisk diskusjon av hvordan vi sammen kan få ned tallet på drepte og hardt skadde i trafikken, slik at vi styrker arbeidet for å nå det europeiske halveringsmålet for 2020. Jeg tror at erklæringen kan være med på å løfte dette arbeidet, sier statssekretær Tom Cato Karlsen.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Statssekretær Karlsen ledet den norske delegasjonen på EUs uformelle transportministermøte i hovedstaden Valletta på Malta 29. mars. Møtet ble arrangert av det maltesiske EU-formannskapet.

Valletta-erklæringen

I 2016 mistet 25 500 mennesker livet i trafikken i EU. Dette betyr at det i gjennomsnitt omkom 70 personer hver dag.

EU har som mål å halvere antall drepte i veitrafikken fra 31 500 i 2010 til 15 750 i 2020. De siste seks årene har det vært reduksjon på 19 prosent. Målet om å halvere antall drepte i veitrafikken mellom 2010 og 2020 blir stadig mer utfordrende å nå. Hensikten med ministerkonferansen var derfor å stake ut en trafikksikkerhetspolitisk retning.

På møtet sluttet ministrene seg til Valletta-erklæringen, og ga med det fornyet støtte til å styrke trafikksikkerheten i Europa. Erklæringen inneholder ambisjoner på flere innsatsområder som er viktige for trafikksikkerheten. Initiativet kommer denne gang fra medlemsstatene selv. I erklæringen ber de EU-kommisjonen blant annet om å utarbeide en ny trafikksikkerhetsstrategi og nye mål, som også skal inkludere hardt skadde for perioden 2020-2030.

Samarbeider med EU om å tilrettelegge for selvkjørende biler

Norge støtter for øvrig EUs arbeid for å tilrettelegge for markedsintroduksjon av sammenkoblede og selvkjørende kjøretøy. Norske myndigheter ønsker å spille en aktiv rolle i dette samarbeidet fremover. Felles innsats i Europa er viktig for å legge til rette for videre teknologiutvikling. På lengre sikt er målet at et slikt samarbeid skal øke trafikksikkerheten.

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen