Norges Rederiforbund velger Kongsberg Maritime som simuleringspartner

Norges Rederiforbund velger Kongsberg Maritime som simuleringspartner

Norges Rederiforbund (NR) har valgt Kongsberg Maritime til å oppgradere simuleringsanlegget ved The Norwegian Training Centre – Manila (NTC-M).

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Kontrakten som ble underskrevet denne uken på Nor-Shipping 2015 i Norge, dekker levering av nye simulatorer og oppgraderinger av eksisterende simulatorer til maritim grunnopplæring. Dette omfatter områder som navigasjon og styring av skip, dynamisk posisjonering (DP), maskinromsdrift– og kontroll, samt lastehåndtering. Finansieringen er sikret gjennom NR og 19 medlemmer og partnere; DNK (Warrisk), DOF, Eidesvik, Fred Olsen, GCRieber, Grieg, Havila, Høegh Auto Liners, Høegh LNG, Johan Jørgen Ugland, Kristian Gerhard Jebsen, Klaveness, Knutsen OAS, Odfjell ASA, Olympic, Solstad, Solvang, Teekay og Thome.

[factbox id="1"]

NTC-M ble etablert i 1990 av NR for å gi opplæring til filippinske sjøfolk som jobber om bord på medlemmenes skip. Bruk av den nyeste simuleringsteknologien fra Kongsberg Maritime vil støtte NRs målsetting om å forbedre kompetanse og samhandling om bord på fartøyene. Investeringen gjenspeiler NTC-Ms betydning for den norske shippingsektoren.

- Kontrakten med Kongsberg Maritime representerer en betydelig investering i vår satsing innen opplæring på Filippinene, kommenterer Sturla Henriksen, administrerende direktør i NR.

- Norge har en global flåte på nesten 1800 fartøy. Vi ønsker å tilby samme opplæringskvaliteten man får i Norge til flere av sjøfolkene. Dette er et viktig steg i den retning, og filippinske sjøfolk utgjør en betydelig del av mannskapet om bord på norske fartøy. Med nye simulatorer fra Kongsberg Maritime, vil vi bli i stand til å tilby opplæring av svært høy kvalitet på tvers av en rekke disipliner. Dette vil bidra til å sikre Norges posisjon som en ledende aktør i internasjonal skipsfart, sier Henriksen.

Kongsberg Maritimes simulatorleveranse vil gi nye opplæringsmuligheter ved NTC-M på tvers av flere viktige treningsområder, slik som: offshore og navigasjon, offshorekran, både grunnleggende og utvidet opplæring for DP-operatører, maskindrift- og kontroll samt håndtering av flytende last. Alle simulatorene som skal leveres, er sertifiserte av DNV GL, og oppfyller STWC-kravene til trening. I tillegg støtter simulatorene IMCA, Nautical Institute (NI), Opito og Norsok bransjestandarder for trening.

De nye simulatorene kan fullintegreres, noe som gjør at NTC-M kan gi opplæring innen f.eks. Crew Resource Management (CRM), der alle avdelinger om bord jobber sammen slik de ville gjort i virkeligheten. Eksempelvis kan K-Sim-Navigation, DP, Offshore Crane og K-Sim-Engine integreres i én og samme øvelse hvor styring av skip, maskinrom, kran og DP inngår. Denne typen opplæring støtter ikke bare teknisk opplæring, men øker i tillegg forståelse og samhandling, og forbedrer kommunikasjonen mellom ulike arbeidsområder ombord i et fartøy.

I tillegg til den omfattende simulatorleveringen, omfatter kontrakten også en seks års service- og supportavtale (Long Term System Support Program). Avtalen sikrer at NTC-M kan fokusere på sin kjernevirksomhet, mens Kongsberg Maritime vil ta hånd om å holde simulatorparken i topp stand, med programvare og utstyrsoppdateringer etter behov.

- Vi er glade for å ha blitt valgt av NRF for å bidra til at NTC-M er utstyrt med det aller nyeste innen simulatorteknologi. NRFs engasjement i Filippinene bidrar til å øke effektiviteten og forbedre sikkerheten om bord på norske skip, og vi er stolte av å få være med som en viktig ressurs for den norske shippingbransjen i fremtiden, sier Geir Håøy, administrerende direktør i Kongsberg Maritime.

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen