Numedalsbanen sikrer arbeidsplasser

Numedalsbanen sikrer arbeidsplasser

Numdalsbanen er igjen klar for transport av gods. Dette gir virksomhetene langs banestrekningen konkurransekraft og bidrar til å sikre arbeidsplasser.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Onsdag forrige uke ankom det første toget  til Moelven Numedal AS. Direktør Rune Frogner sier at frakt av varer via Numedalsbanen praktisk talt har vært en forutsetning for videre drift ved sagbruket.

- For oss har spørsmålet om banen skal åpnes eller ikke vært et «være eller ikke være». Derfor der det veldig gledelig at vi nå får transportert gods på Numedalsbanen igjen. Med banen i drift er vi nærmere markedet for fiberprodukter. Det er driftsøkonomisk helt essensielt for oss, og det har positive miljøgevinster, sier Frogner.

Var stengt i to år

For om lag to år siden sporet et tog lastet med flis av Numedalsbanen, siden den gang har banen vært nede for ferdsel,  og det var lenge usikkert om den ville bli reparert.

Etter mye innsats, blant annet av Jernbaneverket, står banen nå igjen klar for transport. Det gleder ikke bare direktøren for sagbruket i Flesberg.

Viktig for skogbruk

Organisasjonssjef Olav Bjella i Viken Skog SA sier at Numedalsbanen er svært viktig for skogbruket i regionen.

- Etter nedleggelsen av Follum og Tofte er næringen avhengig av eksport av massevirke og flis. Da er jernbanen en viktig transportvei for å være konkurransedyktig. Viken Skog satser nå sammen med kommunene, Fylkesmannen og  Moelven Numedal på et prosjekt for å øke aktivitetsnivået. Re-åpning av Numedalsbanen gir et viktig signal, sier Bjella.

Politisk støtte

Stortingsrepresentant Per Olaf Lundteigen (SP) gir direktøren på Moelven Numedal og organisasjonssjefen i Viken Skog støtte og mener helt klart at Numedalsbanen er avgjørende viktig for både Flesbergsaga, pukkverket i Svene og skogbruket  i Numedal.

- Gratulerer med trygg skinnegang til Flesberg. Dette er resultat av manges aktive innsats, sier Lundteigen.

SAMFERDSEL/15. mai 2019

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt el-ferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer. Les hele saken

LOGISTIKK/14. mai 2019

Oslo City Hub er åpnet

Logistikkleverandøren DB Schenker åpnet 8. mai sitt første distribusjonssenter for utslippsfri distribusjon i Oslo, den nye Oslo City Hub. Den sentralt beliggende nye terminalen vil redusere CO2-utslippene av by distribusjon med 80% ved hjelp av elektriske biler og e-sykler. Oslo City Hub er en del av Electric City, Oslo by sin feltaktivitetssatsing knyttet til byens status som Europas Miljøhovedstad 2019. Les hele saken

KJØRETØY/13. mai 2019

Populær modell blir igjen tilgjengelig i Norge

Volvo lanserer nå det ekstra store Globetrotter XXL førerhuset som første gang ble tatt frem for Australia i 2008. Dette ble tilgjengelig på Volvo FH i 2009 og det ble totalt levert 159 FH med XXL – førerhus i FH Classic-serien i Norge den gangen. Nå lanseres dagens Volvo FH-modell med det spesielle førerhuset. Les hele saken

Til toppen