– Inspirert av Airbnb og Über ville vi lage en digital plattform som gjør det enklere og rimeligere for kundene å sende pakker. Samtidig skal sjåførene få bedre betalt, sier Tommy Larsen.
– Inspirert av Airbnb og Über ville vi lage en digital plattform som gjør det enklere og rimeligere for kundene å sende pakker. Samtidig skal sjåførene få bedre betalt, sier Tommy Larsen. (Foto: ASAP)

Ny app gjør sjåførene til vinnerne

Tommy Larsen mener han har funnet løsningen på prispress og dyre mellomledd. Nå kommer en app som tar delingsøkonomien til transportbransjen.

  • system
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

– Transportbransjen er preget av store dominerende selskap. Og det er mange ledd som skal ha en del av kaka når en vare skal kjøres fra A til B. Både varehus, distribusjon, transportselskap og sjåfør skal ha sitt. Vi vil gjøre både sjåføren og kunden til vinnerne, sier Tommy Larsen, driftssjef i ASAP.

Med noen få tastetrykk

Gjennom appen ASAP kobles sjåførene direkte med kundene. Kundene registrerer hva de ønsker å levere i appen, og ber om tilbud. Sjåførene som gir tilbud får rask tilbakemelding på om de får oppdraget, og kan ha dialog med kunden underveis, via en chat-funksjon.

– Etter at oppdraget er gjennomført, får sjåføren pengene direkte inn på sin konto senest to uker senere. Det er ingen oppstartskostnader, sjåføren setter selv prisen, beholder en høyere andel av inntektene og slipper administrasjon, forklarer Tommy.

Han har selv over ti års erfaring fra transport og logistikk, de siste fem årene hos Mavi Logistikk. Det er Mavi Group som står bak plattformen ASAP. 

Enklere, rimeligere og tryggere

– Virkeligheten er at forbrukere og bedrifter forventer stadig raskere transporttjenester, til stadig lavere priser. Det er utfordrende for en presset transportbransje, sier Tommy.

  Foto: ASAP

– Inspirert av Airbnb og Über ville vi lage en digital plattform som gjør det enklere og rimeligere for kundene å sende pakker. Samtidig skal sjåførene få bedre betalt, sier Tommy.

Han forteller at tillit og trygghet hos kunden er sentralt. Kunden skal kjenne sjåføren gjennom navn og bilde, og kundene får alltid kvittering for jobben.

Trenger flere sjåfører

ASAP ble lansert i Norge 1. juni 2018, og et stort lag av sjåfører er klare for å levere. Bring legges inn som alternativ transport på alle oppdrag for å sikre at kundene alltid vil finne et transportalternativ i appen. 

Tommy Larsen presiserer at flere sjåfører gjerne må registrere seg, dersom de er klare for flere oppdrag.

– Sjåførene må være tilknyttet et mva-registrert selskap, og registrere seg med navn, bilde og transportmiddel, sier han. 

Ingen kunder, ingen kostnader

– Det er ingen oppstartskostnader for sjåførene, heller ingen månedlige avgifter. Med andre ord blir dette en slags anbudstjeneste, uten faste avgifter, sier Tommy.

KJØRETØY/22. juni 2018

Oppgir drivstofforbruk og CO2-utslipp for nye lastebiler før innføringen av nye lover

Snart blir det lettere for europeiske lastebilkjøpere å sammenligne drivstoff- og miljøpåvirkning for ulike merker og modeller. Volvo Trucks innfører allerede nå erklæringen om drivstofforbruk og CO2-utslipp, som blir et lovkrav for nye lastebiler i EU fra 1. januar 2019. Les hele saken

Til toppen