Ny avtale for å redusere skadelige utslipp

Ny avtale for å redusere skadelige utslipp

15 næringsorganisasjoner og staten inngår ny miljøavtale for å redusere utslippene av helse- og miljøskadelige nitrogenoksider (NOx).

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

- Vi er glad for at denne miljøavtalen med staten er på plass, sier NHO-sjef Kristin Skogen Lund.

Ved å slutte seg til miljøavtalen får tilsluttede virksomheter fritak for betaling av avgift til staten. De forplikter seg samtidig til å betale til Næringslivets NOx-fond og gjennomføre kostnadseffektive utslippsreduksjoner. Dersom utslippstakene ikke overholdes, oppstår det krav om å betale avgift til staten avhengig av hvor stor overskridelsen er.

Inneværende avtale har gitt NOx-reduksjoner på mer enn 30 000 tonn

Den nye avtalen gjelder for perioden 2018-2025. Inneværende avtale, som løper ut 2017, har så langt gitt NOx-reduksjoner på mer enn 30 000 tonn og har vært en viktig årsak til at de nasjonale utslippene har gått noe ned, fremfor å øke dramatisk i takt med aktivitetsøkningen.

- Miljøavtalen om NOx har ambisiøse, forpliktende reduksjonsmål. NOx-fondet har vist oss at næringslivet evner å implementere miljøteknologi. Vi er faktisk verdensledende på dette feltet.

- Vi mener denne miljøavtalen har overføringsverdi til forhandlingene om miljøavtale om CO2-fond for næringslivets transporter, sier Skogen Lund.

Hun berømmer forhandlingsteamene for å ha gjort en solid jobb, der mange detaljer har falt på plass.

AUTONOM SKIPSFART/22. februar 2019

40.000 billass spares med Yara Birkeland

– Dette er et svært spennende prosjekt. Ikke fordi det har hatt spesielt store tekniske utfordringer, men fordi det representerer en sterk miljøsatsing og er en spydspiss på sitt felt. Her har vi fått være med på å være helt i front i utviklingen, og det setter vi pris på. Les hele saken

VONGTOG/21. februar 2019

– Skjerp kravene og få farlige vogntog bort fra veiene

Et stort flertall nordmenn mener kravene til vogntog bør skjerpes, viser en ny NAF-undersøkelse. I tillegg bør transportfirmaer og de som kjøper transporttjenester holdes medansvarlig for sikkerheten. – Vi kan ikke leve med utryggheten folk opplever med farlige vogntog, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Les hele saken

Til toppen