Ny europavei: kjør hele veien fra Alta til Sicilia på E45
(Foto: Statens vegvesen)

Ny europavei: kjør hele veien fra Alta til Sicilia på E45

FNs organ for økonomisk samarbeid i Europa vedtok på tampen av fjoråret å omklassifisere rv. 93 til europavei E45. Det betyr én sammenhengende korridor fra Finnmark til Italia.

  • veg
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

De nye skiltene er nå på plass.  Også Finland har omklassifisert sin riksveg 93 til E45. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og den finske transportministeren, Anne Berner gjorde en symbolsk avduking av det nye E45-skiltet på Kirkeneskonferansen denne uka.

Det blir enklere for transportørene

– Den nye statusen som europavei får betydning for bygging av effektive, internasjonale transportkorridorer. Helhetlige, logiske korridorer gjør det enklere for transportørene. Da er skilting viktig, sier Vegvesenets regionvegsjef i Region nord, Torbjørn Naimak.

-Det vil jo også få betydning for samarbeidet på tvers av landegrensene i nord, påpeker han.

E45 har blitt betydelig lengre, etter at riksveg 93 både i Norge og Finland har blitt omklassifisert til europaveg. Nå går E45 fra Sicilia, Italia i sør til Alta i nord.

En prioritert grensekorridor

Omklassifiseringen bringer ikke mer penger i kassa, Europaveier finansieres på samme måte som de øvrige riksveiene.

Statsråd Solvik Olsen og Finlands transportminister Anne Berner markerte den nye europaveien på Kirkeneskonferansen. Foto: Kari Karstensen

– Det er likevel et uttrykk for at dette er en prioritert grensekorridor i nord, ved siden av E8, sier Naimak.

E45 krysser grensen til Norge i nærheten av Kautokeino. Foto: Statens vegvesen

Også riksvei 92 har nå fått felles navn og sammenhengende skilting over landegrensene. Tidligere har veien hatt varierende veinumre, men nå er den gjennomgående skiltet som riksvei 92,  både i Norge og i Finland.

ALKOLÅS/11. juli 2018

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer inkludert monteringsanvisning om bruk av alkolås på nye biler innen 2021. Målet er å bidra til å halvere antall dødsulykker i trafikken. Det er bladet Autocar som nylig setter fokus på EUs sikkerhetsliste som består av alkolås, automatisk nødbrems, trøtthetsvarsler, svart boks, automatisk nødblink, intelligent fartsholder, fil-assistent, bedre fotgjengerbeskyttelse, ryggekamera og sensorer, bedre passasjerbeskyttelse og forbedrede sikkerhetsbelter. Les hele saken

Til toppen