Nye dekk med fokus på lavere kostnader

Nye dekk med fokus på lavere kostnader

Goodyears nye dekk for lette lastebiler varer over 21 000 km enn to av konkurrentene. Forbedrer drivstoffeffektiviteten og gir bedre grep, spesielt på vått underlag.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Goodyear har kunngjort lanseringen av EfficientGrip Cargo over markedet i hele Europa, Midtøsten og Afrika (EMEA). Drivstoffeffektivitet og økt kjørelengde blir stadig viktigere for sjåfører og flåteoperatører. Goodyear lanserer nå et dekk for lette lastebiler som oppfyller disse kravene takket være en ny silikablanding som gjør at slitebanen blir mer slitesterk.

Kjør lenger på de samme dekkene

Uavhengige tester utført av revisjonsselskapet DEKRA sammenligner kjørelengdekapasiteten for Goodyears nye dekk for lette lastebiler med to av konkurrentene, testene viser at Goodyear EfficientGrip Cargo overgår de andre med gjennomsnittlig 21 475 km.

For å kunne oppnå bedre kjørelengde er det brukt  to nyvinninger i EfficientGrip Cargo. Innføringen av en ny silikablanding i slitebanen øker dekkets slitestyrke og forbedrer grepet på vått underlag.

Det nydesignede slitebanemønsteret optimerer stivheten i dekket og fordeler trykket jevnere for å kunne få mer gummi mot veien. Takket være disse nyvinningene kan dekket gi flåtene opptil 10 000 km kjøring ekstra i forhold til forgjengeren.

Spar mer drivstoff

Ved å bruke en stivere basisblanding og legge inn et kjølig dempingslag genererer dekket mindre varme enn forgjengeren, noe som fører til 18 % lavere rullemotstand. Den reduserte temperaturen og den optimerte konstruksjonen forbedrer rullemotstanden med opptil 18 % i forhold til forgjengeren. Den forbedrede drivstofføkonomien, kombinert med forlenget dekklevetid, kan gi flåteoperatører betydelige innsparinger.

Forut for behovene

- Disse imponerende resultatene i DEKRA-testen beviser hvor dedikerte Goodyears ingeniører er, sier Martijn de Jonge, merkevaredirektør for forbrukerdekk i EMEA-regionen.

- Som et resultat av deres arbeid kunne vi skape Extra Mile-teknologien, som ikke bare forbedrer dekkenes kjørelengde, men også kjøreegenskapene på våte veier, holdbarheten og de samlede eierkostnadene.

- EfficientGrip Cargo oppfyller allerede EU-forordningene som vil tre i kraft i november 2018, angående dekkmerking og spesielt rullestøy, rullemotstand og feste på vått underlag, sier de Jonge.

- 28 dimensjoner vil være tilgjengelige på markedet og dekke 82 % av markedet innen utgangen av mai 2017, avslutter Martijn de Jonge.

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen