Nye Eurocargo ble International Truck of the Year 2016

Nye Eurocargo ble International Truck of the Year 2016

Nye Eurocargo er valgt til “International Truck of the Year 2016” av en jury bestående av 25 renommerte nyttekjøretøy-journalister fra hele Europa.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Den prestisjefylte prisen – den fjerde vunnet av Iveco de fire siste årene – demonstrerer Ivecos teknologiske styrke og fokus på lavest mulig driftskostnader og bærekraftig transport.

Denne fjerde prisen kommer etter “International Truck of the Year 2013” vunnet av Stralis, “International Van of the Year 2015” vunnet av Daily og “International Coach of the Year 2016” vunnet av Magelys. Dette er en viktig anerkjennelse av Ivecos sterke fokus på teknologi for bærekraft og redusert Total Cost of Ownership.

[factbox id="1"]

Gianenrico Griffini, leder for juryen av International Truck of the Year, summerer opp juryens avstemning: - Iveco har utviklet en ny mellomtung lastebil som, nok en gang, går helt til topps i et meget konkurranseutsatt segment hvor Eurocargo satt standarden de siste 25 årene.

Avstemningsresultatet ble annonsert 17. november på Solutrans, nyttekjøretøyutstillingen som arrangeres annet hvert år i Lyon i Frankrike. Pierre Lahutte, Ivecos toppsjef, mottok prisen fra Griffini under utstillingens gallamiddag i Lyon Chamber of Commerce. Dette er hans kommentar:

- Vi er veldig stolte over denne anerkjennelsen for vår nye Eurocargo, lastebilen som byen liker fordi den respekterer menneskene og miljøet. Den er den nyeste generasjonen av et kjøretøy som er solgt i et antall av en halv million i hele verden og som har vært markedsleder i det mellomtunge segmentet i Europe i flere år. I løpet av de fire siste årene har vi vunnet prisen i alle kategorier, en virkelig rekord. Vi er den eneste lastebil- og buss-produsenten som på samme tid produserer fire ‘Vehicles of the year’.

Bærekraft og energieffektivisering er kjernen i Ivecos innsats, noe som fører til forskning for å redusere forbruk og utslipp fra tradisjonelle dieselmotorer. Her ligger Ivecos fordel i bruk av Hi-SCR motorteknologien. Dette har også ført til økt fokus på bruk av alternative drivstoffer og Ivecos europeiske lederskap når det gjelder naturgass.

Nye Eurocargo kompletterer evolusjonen i Ivecos kjøretøyprogram med introduksjonen av viktige innovasjoner når det gjelder motorer, sikkerhet, kostnadsreduksjon og miljøvennlig bærekraft. Denne evolusjonen er drevet av merkets tekniske verdier, reduksjon av Total Cost of Ownership (TCO), bærekraft og et stadig bedre samarbeid og partnerskap med kundene for å være “Iveco. Din partner for bærekraftig transport.”

[img id="1"]

Eurocargo er det eneste mellomtunge kjøretøyet med Euro VI-motorer som tilfredsstiller utslippsstandarden bare med ett avgassrensesystem, Hi-SCR med passivt dieselpartikkelfilter. Denne løsningen er unik ved at den ikke endrer forbrenningsprosessen fordi denbruker ren frisk luft i stedet for eksosresirkulering. Eurocargo Tector 5 og Tector 7 fire- og sekssylindrede motorer er optimert for høyest mulig energieffektivitet og for å passe typisk bykjøring, mens den nye turboladeren gjør at kjøretøyet kan reagere raskt under akselerasjon. Begge deler resulterer i drivstoffbesparelser på inntil 8%.

Med bakgrunn i Ivecos lederskap når det gjelder naturgass er nye Eurocargo også tilgjengelig i en “super-eco”-versjon som drives med komprimert naturgass (CNG), noe som betyr enda høyere miljøvennlighet og økonomiske bærekraft. Tector-motoren på seks liter og 210 hk gir ekstra fordeler når det gjelder effektivitet, utslipp og vedlikehold. Den tilfredsstiller allerede nå Euro VI steg C-standarden (31.12.2016), som gir kjøretøyet tilgang de strengeste miljøsoner i byene, ytterligere en fordel i dør til dør-distribusjon. I tillegg er Eurocargo med naturgass-motor ekstremt stillegående, og det gjør kjøretøyet perfekt for nattlevering i byene.

Eurocargo er den ideelle partneren i byen, den er miljøvennlig, stille, drivstoff-økonomisk, enkel å manøvrere og komfortabel. Den er også et skikkelig “kontor på hjul” og har dessuten suveren Total Cost of Ownership. Det gjør kjøretøyet til en virkelig partner for bærekraftig transport. Slagordet “Lastebilen som byen liker” beskriver Eurocargo perfekt.

FOSSILFRI/ 8. november 2018

Store norske selskaper vil ha fossilfrie tyngre kjøretøy

På Zerokonferansen i 2017 forpliktet et knippe av Norges største selskaper seg til å etterspørre utslippsfrie personbiler og lette varebiler. I forbindelse med årets Zerokonferanse tar de et skritt videre og vil etterspørre også tyngre fossilfrie kjøretøy. Samtidig ber de om forsterkede politiske virkemidler for å få far på utrullingen. Les hele saken

Til toppen