Den nye Volvo FH med I-Save er skreddersydd for krevende langtransport og er Volvo Trucks' mest drivstoffeffektive lastebil noensinne. Ved å kombinere den nye D13TC-motoren med oppdaterte drivstoffbesparende funksjoner kan drivstoffkostnadene reduseres med opptil syv prosent.
Den nye Volvo FH med I-Save er skreddersydd for krevende langtransport og er Volvo Trucks' mest drivstoffeffektive lastebil noensinne. Ved å kombinere den nye D13TC-motoren med oppdaterte drivstoffbesparende funksjoner kan drivstoffkostnadene reduseres med opptil syv prosent. (Foto: Volvo Trucks )

Nye Volvo FH med I-Save reduserer drivstoffkostnadene med opptil 7 %

Volvo Trucks lanserer nå Volvo FH med I-Save, en løsning for drivstoffeffektivitet i toppklasse. Ved å kombinere den nye D13TC-motoren med oppdaterte drivstoffbesparende funksjoner kan denne nye løsningen redusere drivstoffkostnadene med opptil syv prosent ved langtransport, uten at det går utover kjørbarheten.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Etterspørselen etter transport som dekker hele Europa, øker, og lastebiler legger bak seg stadig lengre avstander. Samtidig presses transportselskapenes lønnsomhet på grunn av stigende dieselpriser.

– Volvo FH med I-Save er vår løsning på denne utfordringen. Vi har kombinert vår nyeste teknologi i en komplett løsning som bidrar til å redusere drivstofforbruket betydelig ved langtransport. Og dette uten å gå på bekostning av kjørbarheten, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

Selve kjernen i Volvo FH med I-Save er den nye, avanserte D13TC-motoren, Volvo Trucks' mest drivstoffeffektive motor til langtransport noensinne. Den har patenterte stempler som er bølgeformede innvendig, noe som forbedrer forbrenningen og øker effektiviteten ved at varme og energi ledes inn mot midten av sylinderne. Overflødig energi i eksosen blir brukt på nytt til å drive motoren ved hjelp av en ekstra turbin i eksosstrømmen kalt Turbo Compound-enheten.

D13TC-motoren produserer opptil 300 Nm ekstra dreiemoment. Det betyr at du trenger mindre akselerasjon og drivstoff for å holde jevn fart på motorveien. Det er den ideelle løsningen for langtransportkunder.

Andre funksjoner i I-Save inkluderer nye drivstoffeffektive bakaksler, et oppdatert kartbasert I-See-system som analyserer og tilpasser seg kommende stigninger og omfatter programvare for girskifte som er optimalisert for langtransport. Samlet sett kan alle disse produktene og tjenestene redusere drivstoffkostnadene med opptil syv prosent sammenlignet med en D13 Euro 6 trinn D-motor*.

– Vi har tilpasset alle sider ved I-Save til langtransportselskaper, særlig dem som vanligvis kjører mer enn 120 000 km i året», sier Mats Franzén, strategidirektør for drivlinjer hos Volvo Trucks. «Jo lengre de kjører, dess mer kan de potensielt spare. Det er en kraftig motor som gir en svært drivstoffeffektiv og jevn kjøreopplevelse.

Volvo FH med I-Save vil være tilgjengelig for bestilling fra 11. mars 2019 på europeiske markeder.

*D13TC Euro 6 trinn D med drivstoffpakke for langtransport (I-Save) sammenlignet med D13 eSCR Euro 6 trinn D uten drivstoffpakke for langtransport. Den reelle drivstofføkonomien vil variere avhengig av mange faktorer, for eksempel bruk av konstantfartholder, faktisk topografi, sjåførens erfaring og værforhold.

Fakta

Alle funksjonene i I-Save er utviklet med tanke på å redusere drivstoffkostnadene.

Inkludert i Volvo FH med I-Save:

  • D13TC (Turbo Compound)-motor på 460 hk (2600 Nm) eller 500 hk (2800 Nm)
  • Nye, svært drivstoffeffektive bakaksler
  • Motorstopp ved tomgang
  • I-Cruise med I-Roll, som regulerer hastigheten for å holde drivstofforbruket nede
  • Servostyringspumpe med variabelt slagvolum
  • Oppdatert I-See
  • Oppdatert I-Shift med programvare som er optimalisert for langtransport

KOLLEKTIVTRANSPORT/19. mars 2019

Byvekstavtale for Trondheimsområdet klar

15.mars ble utkastet til byvekstavtale for Trondheimsområdet undertegnet. Målet med avtalen er at vekst i persontrafikken skal skje med kollektivtrafikk, sykkel eller gange. -Det har vært et stort fokus på jernbanens rolle og muligheter i dette arbeidet, sier leder for regional samhandling i Midt- og Nord-Norge, Anne Skolmli. Les hele saken

LOGISTIKK/18. mars 2019

Utnevnt til ny administrerende direktør DHL Express Europe

DHL Express har utnevnt Alberto Nobis som ny administrerende direktør for Europa. Nobis var Global CFO for DHL Express fra 2009 til 2012, før han flyttet tilbake til sitt hjemland Italia i 2013. Som administrerende direktør for DHL Express Italia bidro Alberto Nobis til å drive divisjonens vekst i det italienske markedet. Fra 1. januar 2019 har han tatt over ansvaret for Express Europe etter John Pearson, som ble Global CEO for DHL Express. Les hele saken

Til toppen