Kystverkets multifunksjonsfartøy OV Bøkfjord har en hybridløsning som inkluderer batteridrift.
Kystverkets multifunksjonsfartøy OV Bøkfjord har en hybridløsning som inkluderer batteridrift. (Foto: Kystverket)

Nyskapende løsning for nullutslipp fra skip

Ved å sette sammen eksisterende teknologi på en ny måte kan vi få ferger som tar kvantesprang for miljøet. Det er tanken bak et nytt FoU-prosjekt som de fire store maritime aktørene Rolls-Royce, Color Line, Norled og Kystverket står bak. Prosjektet har nå fått 5,9 millioner kroner i støtte fra ENERGIX-programmet til Forskningsrådet.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Prosjektet «Zero Emission Ferry» skal føre til et nytt elektrisk system som er billigere, gir bedre effektutnyttelse, mer stabil drift, enklere integrasjon – og mindre påvirkning på miljøet. Det er ingen liten oppgave om bord i et skip, som typiske har et hybridsystem som er tusen ganger større enn en hybriddrevet passasjerbil.

Ambisjoner for drift og miljø

De fire partnerne skal få til dette ved å se på nye måter å sette sammen systemer for energilagring, energistyring, lading og energidistribusjon om bord. Arbeidet er allerede godt i gang, og for de to fergeoperatørene i prosjektet handler det om å nå konkrete mål. 

– Vår ambisjon er å stegvis redusere utslippene fra vår flåte av ferger og hurtigbåter, og bli den første norske operatøren med 100 prosent nullutslipp. Vi er godt i gang med elektrifisering på de korte strekningene, men venter på at teknologien skal modne nok til å kunne dekke lengre overfarter. Derfor er vi glade for å kunne bidra med våre erfaringer inn i dette prosjektet, sier Lars Jacob Engelsen, viseadministrerende direktør i Norled.

«Vår ambisjon er å stegvis redusere utslippene fra vår flåte av ferger og hurtigbåter, og bli den første norske operatøren med 100 prosent nullutslipp.»

- Lars Jacob Engelsen

– Dette prosjektet er helt i tråd med vår miljøstrategien der elektrifisering av flåten er sentralt. Vi ønsker å utnytte energien ombord bedre, reduserer driftstiden for maskinparken ombord og sørge for at vi får en større andel av energiforbruket vårt fra grønn landstrøm i stedet fra fossilt brennstoff, sier Johann Martinussen, Elektro Inspektør, Color Line.

Fire erfarne partnere

Kystverket Rederi er et av de norske rederiene som er først ute med bruk av batterier om bord. Deres multifunksjonsfartøy OV Bøkfjord har et miljøvennlig hybridsystem installert, et nytt skip er under bygging med en enda større batteripakke, og etaten har planer om et tredje fartøy.

– Vi er stolte over å være en del av dette programmet og ser fram til samarbeidet med de andre partnerne. Det er per i dag få selskap i verden som har mye erfaring med elektrifisering av skip, men vi fire i dette konsortiet er blant de mest erfarne. Kystverket har som etat en ambisiøs miljøstrategi. Nybyggene, fremtidige fartøy og deltakelse i FoU-programmer som dette er viktige bidragsytere til å sette vår miljøstrategi ut i live, sier Trond Røren, administrerende direktør for Kystverket Rederi.

Eksportpotensiale 

Rolls-Royce Marine er teknologipartneren i konsortiet, og vil bidra med både økonomiske og menneskelige ressurser. Målet er å utvikle et system som er kommersielt attraktivt for rederiene og samtidig mest mulig miljøvennlig.

Norled's ferge Ampere går på ren batteridrift.
Norled's ferge Ampere går på ren batteridrift. Foto: Norled

– Hele systemet eller komponenter av det skal kunne brukes på både bilferger og cruiseferger. Norge er langt framme i arbeidet med grønn skipsfart og vi ser et internasjonalt eksportpotensiale i systemer som dette fremover, sier Sigurd Øvrebø, produktsjef for elektro- og energisystemer i Rolls-Royce. 

Partnerne bak «Zero Emission Ship» representerer tre ulike driftsprofiler for skip, og deres erfaringer danner basis for teknologien som skal utvikles i dette prosjektet. ENERGIX-programmet stiller krav til praktiske resultater, og målet er å følge opp det toårige forskningsprogrammet med tre fullskala-installasjoner.

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen