Nytt og særdeles miljøvennlig fartøy

Nytt og særdeles miljøvennlig fartøy

Et nytt og høyteknologisk fartøy for transport av fiskefôr skal om to uker gå i drift for BioMar – MS Nyksund.

  • Miljø
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Som et ledd i moderniseringen av BioMars transport av fiskefôr ble det i 2015 inngått avtale med NSK Shipping AS om bygging av et nytt fôrfartøy. Skipet ble denne uken formelt overlevert ved verftet som har stått for byggingen - Tersan Shipyard. Skipet eies og opereres av NSK Shipping.

Videreutviklet teknologien

- MS Nyksund gikk sist fredag fra kai og i retning Norge. Forventet ankomst ved BioMars anlegg på Karmøy er om ca. to uker, uttaler Mats Nygaard Johnsen i NSK Shipping AS.

- Dette svært avanserte fartøyet har vi lenge sett fram til å få i drift for ytterligere å kunne betjene våre kunder på beste måte. Skipet var opprinnelig planlagt levert før årets høysesong. Forsinkelsen fra verftet har gitt oss noen utfordrende måneder, og vi gleder oss nå til å få båten i drift, sier Tore Gunnar Wikdal i BioMar.

- MS Nyksunds noe mindre søsterskip MS Høydal kom for få år tilbake med helt nye løsninger for bulklevering av fôr. Fartøyet var også det første gassdrevne i sitt slag, et viktig bidrag i BioMars bærekraftsatsing, fortsetter Tore Gunnar Wikdal.

- Denne gangen har vi videreutviklet teknologien i MS Høydal, samtidig som vi kompletterer BioMars portefølje av skip for fiskefôrleveranser. Nybygget er et høyteknologisk fartøy, med topp moderne utstyr på alle områder og lastekapasitet 2.700 tonn fiskefôr. Dette innebærer et miljøvennlig LNG drevet fremdriftsmaskineri som er levert av Rolls Royce. Skipet er også utrustet med utstyr for effektiv og skånsom håndtering av fiskefôr, samt større og kraftigere trustere og DP-system for optimal manøverbarhet. Skipet er designet i samarbeid med designselskapet NSK Ship Design og har en lengde på 81,5 meter.

En innovativ og miljøvennlig løsning

- Målsetningen har hele veien vært å skape en innovativ og miljøvennlig løsning som tilfredsstiller framtidige behov for BioMar og deres kunder, sier Mats Nygaard Johnsen.

- NSK Shipping er stolte over at BioMar på nytt valgte oss som befrakter av sine ferdigvarer. NSK eier fra før skipene MS Høydal og MS Nyksund II (tidligere kalt Nyksund), som begge inngår i BioMars flåte. Vi ser nå frem til å få båten hjem og i drift for BioMar, avslutter han.

SOFTWARE/13. juli 2018

Bruker teknologi for å effektivisere flyplassdriften

Etter at Widerøe Ground Handling inngikk avtalen om å overta store deler av bakkevirksomheten til SAS, trengte de et felles støttesystem for å håndtere driften på best mulig måte. Med bistand fra Lexit Group har de kommet frem til en optimal løsning. Les hele saken

ALKOLÅS/11. juli 2018

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer inkludert monteringsanvisning om bruk av alkolås på nye biler innen 2021. Målet er å bidra til å halvere antall dødsulykker i trafikken. Det er bladet Autocar som nylig setter fokus på EUs sikkerhetsliste som består av alkolås, automatisk nødbrems, trøtthetsvarsler, svart boks, automatisk nødblink, intelligent fartsholder, fil-assistent, bedre fotgjengerbeskyttelse, ryggekamera og sensorer, bedre passasjerbeskyttelse og forbedrede sikkerhetsbelter. Les hele saken

KOLLEKTIVTRANSPORT/10. juli 2018

Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med ny handlingsplan for kollektivtransport

– Bedre kollektivløsninger vil gi folk flest bedre mobilitet og større fleksibilitet i hverdagen. I byene kan bedre kollektivløsninger bidra til å gjøre privatbilen overflødig for mange. Derfor har vi prioritert kollektivtransporten høyt i Nasjonal transportplan, og derved kan en rekke byer øke sin lokale satsing på kollektivtrafikk kraftig. Les hele saken

Til toppen