OFV med årsrapport for 2014

OFV med årsrapport for 2014

Høsten 2013 varslet den nye regjeringen sterkere satsing på veipolitikk. Året 2014 viste at det fortsatt er mange utfordringer, og at ikke alt er på rett vei, skriver OFV på sine nettsider.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

[factbox id="1"]

Plattformen regjeringen Solberg bygger sitt arbeid på, synliggjorde prioriteringer og et godt sammenfall med mange av de viktigste sakene Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har arbeidet med i årevis: Blant andre minstestandarder for hovedveinettet, satsing på store, lange veiprosjekter, konkret og prioritert satsing på å fjerne veiforfallet, en egen motorveiplan og et uavhengig veitilsyn, skriver OFV på sine nettsider.

Til tross for en del lyspunkter, ble 2014 et år som viste at det også i veipolitikken er langt fra ord til konkret handling – og at det er lettere å love i opposisjon, enn å gjennomføre i posisjon, skriver OFV.

– Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud (FrP), har sagt at «2015 blir året for reformer». Det kan være avgjørende, for det er mange fortsatt mange veipolitiske løfter som skal innfris. Og det er kun to år til neste stortingsvalg, sier OFVs direktør Øyvind Solberg Thorsen.

OFVs Årsrapport oppsummerer arbeidet som er gjennomført i 2014. Rapporten viser hvilke saker som ble prioritert av regjeringen i det første regjeringsåret, og hvilke saker det går sakte med.

Last ned rapporten her (PDF).

KABOTASJE/23. oktober 2018

Debatt på ville veier

Både nyanser og fakta synes å være blåst av veien når Norges Lastebileier-Forbund (NLF) kritiserer ordningen med lovlig kabotasjetransport i Norge og beskylder Posten og Bring for lovbrudd og underbetaling av utenlandske sjåfører. Aktører som forsøker å presse Bring ut i grøfta, baner samtidig vei for cowboy-aktører, økte utslipp og lavere sikkerhet på norske veier. Les hele saken

Til toppen