Økning i transportarbeidet

Økning i transportarbeidet

Transportarbeidet som norskregistrerte biler utførte på turer til og fra utlandet, utgjorde 2,7 milliarder tonnkilometer viser den nasjonale lastebilundersøkelsen. Dette er en økning på 9 prosent sammenliknet med 2016. Det samlede transportarbeidet utgjorde 21,4 milliarder tonnkilometer i 2017.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Transportlengden per tonn økte
Det ble transportert 250,7 millioner tonn gods innenlands i 2017, 5,0 prosent mindre enn i 2016. Gjennomsnittlig transportlengde per tonn gikk opp fra 77,9 kilometer per tonn i 2016 til 83,7 kilometer per tonn i 2017. Dette forklarer hvorfor tonnkilometertallet økte i fjor, mens transportert mengde gikk noe ned.

Norske lastebiler fraktet 5,0 millioner tonn gods utenlands i fjor. Dette tilsvarer en økning på 2,0 prosent sammenlignet med 2016. Totalt transporterte norskregistrerte lastebiler 255,7 millioner tonn gods i 2017 ved kjøring til og fra Norge og i Norge, 4,9 prosent mindre enn i 2016.

Mindre egentransport

Forholdet mellom egentransport og leietransport varierer noe over tid. I 2008 ble 40,8 prosent av godset transportert som egentransport, mens andelen var 31,5 i 2017. For transportarbeidet er ikke variasjonen like stor. I 2017 var andelen egentransport målt i tonnkilometer på 18,5 prosent, mot 22,5 prosent i 2008.

Mer kjøring med tom bil

Tomkjøringen med lastebil i Norge var på 28,8 prosent i 2017, mot 28,1 året før. I alt ble det kjørt 534,5 millioner kilometer med tom bil nasjonalt i fjor. Ved internasjonal kjøring var det en liten nedgang i tomkjøringen. Skal man vurdere tomkjøringsprosenten, er det viktig å ta hensyn til at det for en stor andel av godstransporten innenlands ikke er naturlig å ha returlast, ved for eksempel massetransporter og transport av tømmer.

Massetransporten dominerer

Norske lastebiler fraktet 152,4 millioner tonn grus, sand, jord og lignende på norske veier i 2017. Massetransporten gikk dermed ned med 6,6 prosent fra 2016. Massetransporten utgjorde hele 60,8 prosent av den totale transportmengden i 2017. Siden disse turene er korte, utgjorde transportarbeidet bare 26,3 prosent av det totale innenlandske transportarbeidet, tilsvarende 4,9 milliarder tonnkilometer.

Mer godstransport i Sverige

Mens transporten med lastebil gikk litt ned i Norge og Danmark fra 2016 til 2017 målt som transportert godsmengde, gikk den opp i Sverige. I Sverige har det vært en økning i transportert godsmengde de siste årene. Fra 2016 til 2017 var veksten på 5,0 prosent.

Økt transportarbeid i 4. kvartal

Norske lastebiler utførte et transportarbeid på 5,7 milliarder tonnkilometer i nasjonal og internasjonal transport i 4. kvartal 2017. Dette er 5,9 prosent mer enn i samme kvartal i 2016. Transportmengden gikk ned med 5,5 prosent.

SAMFERDSEL/15. mai 2019

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt el-ferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer. Les hele saken

LOGISTIKK/14. mai 2019

Oslo City Hub er åpnet

Logistikkleverandøren DB Schenker åpnet 8. mai sitt første distribusjonssenter for utslippsfri distribusjon i Oslo, den nye Oslo City Hub. Den sentralt beliggende nye terminalen vil redusere CO2-utslippene av by distribusjon med 80% ved hjelp av elektriske biler og e-sykler. Oslo City Hub er en del av Electric City, Oslo by sin feltaktivitetssatsing knyttet til byens status som Europas Miljøhovedstad 2019. Les hele saken

KJØRETØY/13. mai 2019

Populær modell blir igjen tilgjengelig i Norge

Volvo lanserer nå det ekstra store Globetrotter XXL førerhuset som første gang ble tatt frem for Australia i 2008. Dette ble tilgjengelig på Volvo FH i 2009 og det ble totalt levert 159 FH med XXL – førerhus i FH Classic-serien i Norge den gangen. Nå lanseres dagens Volvo FH-modell med det spesielle førerhuset. Les hele saken

Til toppen