Ønsker andre rutiner for dekkmerking

Ønsker andre rutiner for dekkmerking

Etter at tester nylig avslørte at dekk med samme merking kan ha skremmende forskjellige egenskaper, foreslår Continental andre rutiner for dekkmerking i fremtiden.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Continental ønsker en forbedring av den såkalte merkingen av dekk, hvor det i dag opereres med forskjellige praksiser på de ulike kontinentene.

Vinterdekktest fra ADAC

Hvor ille resultatet kan bli så man nylig i en vinterdekktest utført av tyske ADAC. Da de testet vinterdekk med dimensjonen 165/17 R14 under bremsing på våt asfalt, hadde ContiWinterContactTS 850 en bremselengde på 36,2 meter fra 80 km/t til null. Dette var testens vinner, og ContiWinterContactTS har en C-klassifikasjon på EU-merket. Dekktestens taper, som også hadde en C-klassifikasjon og som var et importert dekk fra Asia, hadde imidlertid en bremselengde på skremmende 49,6 meter.

- Dette er en ekstremt stor forskjell på mer enn 13 meter, og det er dessverre ikke det eneste eksemplet, forteller Christian Koetz, sjef for personbil- og varebildekk hos Continental og president i den europeiske dekkprodusentforeningen ETRMA.

- Det er på høy tid at slike massive overtredelser fører til en straff for produsentene. Ellers vil europeiske dekkprodusenter ha en stor ulempe på grunn av EU-regler som dekkprodusenter fra andre regioner ikke trenger å ta hensyn til, fortsetter Koetz.

EU-merkingen har også mangler

Continental maner til det sterkeste om at EU forplikter seg til å etablere effektive markedstilsynssystemer, slik at de ulike produsentene er nødt til å forholde seg til gjeldende regelverk.

- Overtredelser bør møtes med betydelige straffer, slik at produsentene blir motivert til å følge spillereglene, sier Koetz.

Han får støtte av Frank Larsen hos Continental Dekk Norge, som også er kritisk til hvordan EU-merkingen av dekk slår ut i de nordiske landene.

- I de nordiske landene slår også EU-merkingen helt feil ut på vinterdekk, da disse testene er tilpasset vinterdekk for Mellom-Europa, og hvor god bremseeffekt på våt asfalt i varmegrader gir god karakter. Men da kan vinterdekket være nærmest ubrukelig på snø og is. Det kan være livsfarlig å velge et vinterdekk basert på målinger på våt asfalt, hvis man er ute etter et vinterdekk med de beste egenskapene på snø og is, sier Frank Larsen.

SOFTWARE/13. juli 2018

Bruker teknologi for å effektivisere flyplassdriften

Etter at Widerøe Ground Handling inngikk avtalen om å overta store deler av bakkevirksomheten til SAS, trengte de et felles støttesystem for å håndtere driften på best mulig måte. Med bistand fra Lexit Group har de kommet frem til en optimal løsning. Les hele saken

ALKOLÅS/11. juli 2018

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer inkludert monteringsanvisning om bruk av alkolås på nye biler innen 2021. Målet er å bidra til å halvere antall dødsulykker i trafikken. Det er bladet Autocar som nylig setter fokus på EUs sikkerhetsliste som består av alkolås, automatisk nødbrems, trøtthetsvarsler, svart boks, automatisk nødblink, intelligent fartsholder, fil-assistent, bedre fotgjengerbeskyttelse, ryggekamera og sensorer, bedre passasjerbeskyttelse og forbedrede sikkerhetsbelter. Les hele saken

KOLLEKTIVTRANSPORT/10. juli 2018

Regjeringen følger opp Nasjonal transportplan med ny handlingsplan for kollektivtransport

– Bedre kollektivløsninger vil gi folk flest bedre mobilitet og større fleksibilitet i hverdagen. I byene kan bedre kollektivløsninger bidra til å gjøre privatbilen overflødig for mange. Derfor har vi prioritert kollektivtransporten høyt i Nasjonal transportplan, og derved kan en rekke byer øke sin lokale satsing på kollektivtrafikk kraftig. Les hele saken

Til toppen