Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sammen med prosjektgruppa.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sammen med prosjektgruppa. (Foto: SINTEF Byggforsk)

Ønsker prøveprosjekt for elektrisk veg

Norge har satt seg ambisiøse klimamål for transportsektoren, og klimagassutslippene skal ned. Elektrisk veg kan bidra stort, viser ny forskning.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Analyser fra forskningsprosjektet Elektrisk infrastruktur for godstransport (ELinGO) viser at det kan oppnås en årlig reduksjon i klimagassutslipp fra den tunge godstransporten på hele 65 prosent innen 10 år etter bygging av elektrisk veg, og over 75 prosent innen 30 år. 

Flere teknologier kan benyttes sammen

– Sammen med andre nullutslippsalternativer, som hydrogen, ren batteridrift eller biodrivstoff, er elektrisk veg et alternativ for å redusere utslipp fra tungtransporten, sier Tom E. Nørbech, prosjekteier i Statens vegvesen.

Ifølge ELinGO har Norge forutsetninger for å kunne realisere et første, fullskala pilotprosjekt, og kan starte med de strekningene som gir best samfunnsøkonomisk lønnsomhet.

– Blant annet i Sverige og i Tyskland er det igangsatt demonstrasjonsprosjekter for å teste ut de ulike teknologiene for elektrisk veg. Nå håper vi at det også kan etableres teststrekninger i Norge for å teste ut ulike konsept under norske klimaforhold, sier Torun Rise, prosjektleder i SINTEF Byggforsk.

Et prøveprosjekt kan bidra til å:

  • Klargjøre teknologienes modenhet (for eksempel hvordan de klarer seg i kaldere klima, betydningen av salt m.m.).
  • Demonstrere at konseptet kan løse et transportbehov og fungere for brukerne.
  • Vise hvilke trafikktyper og vegtyper som er egnet for elektrifisering og for ulike teknologier.
  • Tydeliggjøre kostnader for demonstrasjonsprosjekter.
  • Legge til rette for økt aksept.
  • Få uløste spørsmål på bordet.

Et prøveprosjekt krever store investeringer i så vel infrastruktur som kjøretøyer. Det må derfor skje omfattende undersøkelser og drøftinger med transportbransjen før et eventuelt prøveprosjekt besluttes. Det må også så langt som mulig tas høyde for at den teknologiske utviklingen kan bringe nye og mindre innsatskrevende løsninger.

ELinGO-prosjektet er et samarbeid mellom statlige og private aktører. På sluttkonferansen for prosjektet deltok rundt 100 deltagere, deriblant samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen, som fikk overlevert sluttrapporten og deltok i paneldebatten.

Sluttrapporten og andre rapporter fra prosjektet finnes på www.elingo.no

VONGTOG/21. februar 2019

– Skjerp kravene og få farlige vogntog bort fra veiene

Et stort flertall nordmenn mener kravene til vogntog bør skjerpes, viser en ny NAF-undersøkelse. I tillegg bør transportfirmaer og de som kjøper transporttjenester holdes medansvarlig for sikkerheten. – Vi kan ikke leve med utryggheten folk opplever med farlige vogntog, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Les hele saken

BOMPENGER/21. februar 2019

– Dette er bare bompenger på en ny måte

Stortinget bestemte seg tirsdag for å bestille «en utredning av ny teknologi som kan erstatte dagens bompengeordning». – Vi er overrasket og skuffet. Dette løser ikke noe som helst, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF. Les hele saken

Til toppen