Oppdatert for krevende oppdrag i byer og tettsteder
(Foto: Volvo)

Oppdatert for krevende oppdrag i byer og tettsteder

Volvo Trucks utvider utvalget av lave førerhus for Volvo FE med flere nye egenskaper for krevende transport i urbane strøk. De fleste nye egenskapene handler om forbedret sikkerhet og produktivitet for sjåførene.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Samtidig er gassdrevne motorer nå tilgjengelige for alle Volvo FE førerhus/chassis-kombinasjoner. Dette gjør Volvo FE til et passende valg for krevende urban transport tilpasset operatørens spesifikke behov.

Ved renovasjonskjøring, bydistribusjon og anleggsarbeid i tettbygde strøk vil et lavt førerhus gi fordeler for både sikkerheten og produktiviteten, selv under krevende forhold. Først og fremst vil et lavt førerhus kunne redusere blindsoner og vil dermed forbedre sikten.

Fakta om Volvo FE LEC 

Førerhus: Førerhus med gjennomgang og plass til opptil fire personer, eller førerhus optimalisert for sjåfør og én passasjer. Inngangshøyde 530 mm, 440 mm med knelingsfunksjon aktivert (dekk 315/70R22.5). Dører med 90 graders åpningsvinkel. 
Akselkonfigurasjoner: 4x2 eller 6x2 med styrt tredjeaksel.
Motor: Volvo D8K Euro 6 som produserer 250, 280, 320 eller 350 hk, eller Volvo G9K Euro 6 (gassmotor) som produserer 320 hk. 
Gir: Volvo I-Shift eller Allison helautomatisk girkasse

– Å se hva som foregår rundt lastebilen og få øyekontakt med myke trafikanter som fotgjengere og syklister er utfordringer i travle bymiljøer. Nå kan vi løse dette problemet i enda flere transportoperasjoner, sier Anders Edenholm, Segment Manager Distribution hos Volvo Trucks.

For det andre gjør det lave inngangstrinnet at sjåføren kan jobbe mer effektivt, samtidig som det reduserer risikoen for kne- og ankelskader.

Det lave førerhuset tilbys nå også med en variant som er tilpasset for sjåfør og én passasjer, med mulighet for et luftfjæret passasjersete. Et ekstra vindu i passasjerdøren gir ytterligere bedre sikt, slik at skjulte dødvinkler reduseres til et minimum.

  Foto: Volvo
  Foto: Volvo

Den nye førerhusvarianten er en konkurransedyktig utvidelse av dagens lave førerhus, som kan transportere opptil tre passasjerer, og som har flatt gulv. Disse egenskapene kreves i enkelte transportoperasjoner, men ikke nødvendigvis i alle tilfeller der en lav inngang er en fordel. 

– I bydistribusjon kan for eksempel sjåføren kjøre og levere alene. Den lave inngangen en stor ergonomisk fordel hvis du klatrer inn og ut av førerhuset over 50 ganger hver dag, og den forbedrede sikten øker sikkerheten for myke trafikanter, konkluderer Anders Edenholm.

Den nye varianten har en motortunnel i stedet for et flatt gulv.

Flere tilleggsfunksjoner

Både Volvo FE og Volvo FL er nå også tilgjengelig med adaptiv cruise-kontroll og Adjustable Speed ​​Limiter (justerbar hastighetsbegrenser). Disse funksjonene sikrer trygge avstander og riktig hastighet, noe som gjør disse lastebilene enda bedre egnet for kjøring i by og tettebygde strøk, hvor hensynet til mennesker og miljø kan være krevende.

  Foto: Volvo

Volvo FE har i tillegg motoralternativer som passer for alle krav til ytelse og et bredt spekter av lokale miljøtiltak og -regler. Dieselmotorer er tilgjengelige fra 250 til 350 hk. De kan alle kjøres på HVO, og 320 hk-versjonen kjører også på 100 % biodiesel. Dessuten tilbyr den gassdrevne Volvo FE CNG lave utslipp og går på biogass. Volvo FE CNG kan nå kombineres med alle førerhusversjoner - inkludert det nye med lav inngang.

VONGTOG/21. februar 2019

– Skjerp kravene og få farlige vogntog bort fra veiene

Et stort flertall nordmenn mener kravene til vogntog bør skjerpes, viser en ny NAF-undersøkelse. I tillegg bør transportfirmaer og de som kjøper transporttjenester holdes medansvarlig for sikkerheten. – Vi kan ikke leve med utryggheten folk opplever med farlige vogntog, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Les hele saken

BOMPENGER/21. februar 2019

– Dette er bare bompenger på en ny måte

Stortinget bestemte seg tirsdag for å bestille «en utredning av ny teknologi som kan erstatte dagens bompengeordning». – Vi er overrasket og skuffet. Dette løser ikke noe som helst, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF. Les hele saken

Til toppen