Verdiene for drivstoffforbruk og CO2-utslipp som angis i den nye erklæringen, beregnes ved hjelp av en EU-sertifisert, standardisert simuleringsprosess som tar hensyn til en rekke faktorer.
Verdiene for drivstoffforbruk og CO2-utslipp som angis i den nye erklæringen, beregnes ved hjelp av en EU-sertifisert, standardisert simuleringsprosess som tar hensyn til en rekke faktorer. (Foto: Volvo)

Oppgir drivstofforbruk og CO2-utslipp for nye lastebiler før innføringen av nye lover

Snart blir det lettere for europeiske lastebilkjøpere å sammenligne drivstoff- og miljøpåvirkning for ulike merker og modeller. Volvo Trucks innfører allerede nå erklæringen om drivstofforbruk og CO2-utslipp, som blir et lovkrav for nye lastebiler i EU fra 1. januar 2019.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

– Vi ser ingen grunn til å vente på lovgivningen og ønsker å gi kundene våre muligheten til å bruke oppgitte tall og nivåer  som veiledning allerede nå. Erklæringen vil også gjøre det lettere for transportkjøpere å kontrollere og sammenligne CO2-utslipp fra nye kjøretøy hos ulike transportleverandører, noe som kan gjøre det lettere å velge transportør, sier Lars Mårtensson, direktør for miljø og innovasjon i Volvo Trucks.

En helhetlig løsning

– Erklæringen vil gjøre det lettere for transportkjøpere å kontrollere og sammenligne CO2-utslipp fra nye kjøretøy hos ulike transportleverandører, noe som kan gjøre det lettere å velge transportør, sier Lars Mårtensson, direktør for miljø og innovasjon i Volvo Trucks. Foto: Sören Håkanlind

Alle som vurderer å kjøpe en ny Volvo-lastebil, kan fra og med juni 2018 be forhandleren om en foreløpig deklarasjon som viser drivstofforbruk og CO2-utslipp. Opplysningene er basert på hver lastebils unike spesifikasjoner og standardiserte kjøremønstre for forskjellige bruksområder. Den endelige erklæringen leveres sammen med lastebilen.

– Erklæringen er et supplement til våre forhandleres spesialistkunnskap og erfaring. Med utgangspunkt i hver enkelt kundes behov vil deres eksperter komme med en helhetlig løsning, som kan omfatte alt fra drivstoffoptimerte kjøretøy til transportinformasjonssystemer og føreropplæring i økonomisk kjøring.

Under navnet Fuel Advice har Volvo Trucks samlet ulike tjenester som skal hjelpe kundene med å redusere drivstofforbruket og klimapåvirkningen. Dette inkluderer blant annet en personlig drivstoffrådgiver som kontinuerlig overvåker og følger opp kjøreatferd, analyseverktøy som gjør det mulig å identifisere og oppnå varige besparelser, og aktuell forskning på ulike drivstoffbesparende tiltak. En slik helhetlig tilnærming til drivstofforbruket har i mange tilfeller vist seg å gi besparerelser på opptil fem prosent.

Fakta:

Fra og med juni 2018 introduserer Volvo Trucks en erklæring for nye lastebiler som angir drivstofforbruk og CO2-utslipp. Erklæringen, som blir et lovkrav i EU fra 1. januar 2019, er et av tiltakene EU har vedtatt for å redusere klimapåvirkningen fra tungtrafikk. I 2020 innføres nye bestemmelser om overvåking og rapportering av drivstofforbruk og CO2-utslipp. I 2025 innføres også utslippsgrensene for CO2.

Verdiene som oppgis i erklæringen, utarbeides individuelt for hvert kjøretøy og er basert på fabrikkspesifikasjoner og bruksområde.

Til grunn for de deklarerte verdiene brukes en EU-sertifisert, standardisert prosess for simulering av kjøremønstre.

I et gjennomsnittlig europeisk transportselskap står drivstoffet for rundt en tredjedel av kostnadene.

Siden begynnelsen av 1990-tallet har Volvo Trucks lykkes med å redusere drivstofforbruket for nyproduserte lastebiler med en femtedel. Sammenligningen refererer til en Volvo F12 fra 1991 og en Volvo FH13 fra 2016.

Til toppen