Oppland kommune ønsker tilbud på 50 miljøvennlige busser

Oppland kommune ønsker tilbud på 50 miljøvennlige busser

Opplandstrafikk har kunngjort konkurransegrunnlag for bussanbud i Hadelandsregionen og Land-kommunene. Anbudskonkurransen har 25% miljøvekting med ønske om bruk av el- og hydrogenteknologi (utslippsfri), hybridteknologi (diesel-elektrisk), samt biodrivstoff (flytende eller gass) som tilfredsstiller kravene i fornybardirektivet.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Oppland fylkeskommune ønsker tilbud på 2,1 millioner rutekilometer fordelt på anslagsvis 50 miljøvennlige busser. Fylkeskommunen (ved fagenhet Opplandstrafikk) har kunngjort konkurransegrunnlag for bussanbud i Hadelandsregionen og Land-kommunene med tilbudsfrist 19. april 2017.

To anbudspakker

Anbudene gjelder drift av busslinjer i Hadelandsregionen og deler av Land-kommunene. Rutetilbudet er lyst ut med to anbudspakker og tre opsjoner:

Anbudspakke 1: Gjelder lokal og regional rutetrafikk for Hadeland, samt linje 701 Jevnaker-Hønefoss. Opsjon til denne anbudspakken gjelder rutetilbud Gran-Gardermoen.

Anbudspakke 2: Gjelder lokal og regional rutetrafikk i Søndre- og deler av Nordre Land kommune, samt lokalruter til/fra Gjøvik og deler av rutetilbudet mellom Gjøvik og Fagernes.

Til anbudspakke 2 er det lyst ut opsjoner for rutestrekningene Dokka-Oslo og Dokka-Gardermoen.

ANBUDSPAKKE/OPSJON RUTEKM DAGENS OPERATØR
 
Anbudspakke 1: 1 052 000 Nettbuss
Opsjon 1a Gran-Gardermoen 114 000 Nytt tilbud
Sum 1+1a 1 166 000
Anbudspakke 2: 530 000 Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap
Opsjon 2a Dokka-Oslo 285 000 Nettbuss med JVB som underoperatør
Opsjon 2b Dokka-Gardermoen 122 000 Nytt tilbud
Sum 2+2a + 2b 937 000
Samlet rutekilometer 2 103 000

Anbudskonkurransen har en miljøprofil som åpner for tilbud med bruk av el- og hydrogenteknologi (utslippsfri), hybridteknologi (diesel-elektrisk), samt biodrivstoff (flytende eller gass) som tilfredsstiller kravene i fornybardirektivet.

Fra juni 2018 og i 8 år

Oppstartsdato for ny kontrakt er 25. juni 2018.

Kontrakten har en varighet på 8 år, med mulighet for forlengelse i inntil 2 år.

TRANSPORTNÆRINGEN/19. februar 2019

Korleis skal vi løyse framtidas transportutfordringar

– Digitalisering og autonomi brukt på rett måte kan skape ein betre reisekvardag, effektivisere næringstransporten og hjelpe oss å nå andre viktige mål i transportpolitikken. Teknologi vil også vere avgjerande for å oppnå utslippskutt. Eg er difor glad for at vi gjennom Transport21 no samlar flinke og engasjerte folk som kan gje oss råd om korleis vi best kan innrette innsatsen for forsking og innovasjon i samferdselssektoren, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen