Oppland kommune ønsker tilbud på 50 miljøvennlige busser

Oppland kommune ønsker tilbud på 50 miljøvennlige busser

Opplandstrafikk har kunngjort konkurransegrunnlag for bussanbud i Hadelandsregionen og Land-kommunene. Anbudskonkurransen har 25% miljøvekting med ønske om bruk av el- og hydrogenteknologi (utslippsfri), hybridteknologi (diesel-elektrisk), samt biodrivstoff (flytende eller gass) som tilfredsstiller kravene i fornybardirektivet.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Oppland fylkeskommune ønsker tilbud på 2,1 millioner rutekilometer fordelt på anslagsvis 50 miljøvennlige busser. Fylkeskommunen (ved fagenhet Opplandstrafikk) har kunngjort konkurransegrunnlag for bussanbud i Hadelandsregionen og Land-kommunene med tilbudsfrist 19. april 2017.

To anbudspakker

Anbudene gjelder drift av busslinjer i Hadelandsregionen og deler av Land-kommunene. Rutetilbudet er lyst ut med to anbudspakker og tre opsjoner:

Anbudspakke 1: Gjelder lokal og regional rutetrafikk for Hadeland, samt linje 701 Jevnaker-Hønefoss. Opsjon til denne anbudspakken gjelder rutetilbud Gran-Gardermoen.

Anbudspakke 2: Gjelder lokal og regional rutetrafikk i Søndre- og deler av Nordre Land kommune, samt lokalruter til/fra Gjøvik og deler av rutetilbudet mellom Gjøvik og Fagernes.

Til anbudspakke 2 er det lyst ut opsjoner for rutestrekningene Dokka-Oslo og Dokka-Gardermoen.

ANBUDSPAKKE/OPSJON RUTEKM DAGENS OPERATØR
 
Anbudspakke 1: 1 052 000 Nettbuss
Opsjon 1a Gran-Gardermoen 114 000 Nytt tilbud
Sum 1+1a 1 166 000
Anbudspakke 2: 530 000 Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap
Opsjon 2a Dokka-Oslo 285 000 Nettbuss med JVB som underoperatør
Opsjon 2b Dokka-Gardermoen 122 000 Nytt tilbud
Sum 2+2a + 2b 937 000
Samlet rutekilometer 2 103 000

Anbudskonkurransen har en miljøprofil som åpner for tilbud med bruk av el- og hydrogenteknologi (utslippsfri), hybridteknologi (diesel-elektrisk), samt biodrivstoff (flytende eller gass) som tilfredsstiller kravene i fornybardirektivet.

Fra juni 2018 og i 8 år

Oppstartsdato for ny kontrakt er 25. juni 2018.

Kontrakten har en varighet på 8 år, med mulighet for forlengelse i inntil 2 år.

ELEKTRISK/19. november 2018

22 statlige millioner til batterifartøy som skal operere i Oslofjorden

Det prisvinnende fartøyet Future of the Fjords får et søsterskip: Med 22 millioner fra Enova kan rederiet The Fjords neste år seile utslippsfritt med nok et hel-elektrisk turistfartøy. Denne gangen i Oslos nærområde. Les hele saken

VEGTRANSPORT/19. november 2018

Noreg ønskjer klare reglar, betre arbeidsvilkår og tryggare vegtransport

– Det er viktig å fremme norske posisjonar i EU-systemet. Eg er oppteken av å bruke dei kanalane vi har til å påverke utviklinga av regelverket som gjeld vegtransport. I lag med dei andre landa i Road Alliance vil vi sikre ein meir rettferdig konkurranse, innføre betre køyre- og kvitetidsordningar og hindre sosial dumping, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen