En trailer henter varer i Oslo havn.
En trailer henter varer i Oslo havn. (Bilde: Lars Finholth)

Oslo havn er erklært Port of Convenience (POC)

Styret i ITFs koordineringskomité i Norge vedtok i dag enstemmig å erklære Oslo havn som bekvemmelighetshavn (Port of Convenience). Den norske koordineringskomiteen fikk fullmakt fra ITF om å gjøre et slikt vedtak på et møte i ITF (International Transport Workers' Federation) i Cape Town i Sør-Afrika i juni i år. De norske ITF-forbundene ba den gangen om at vedtaket ble utsatt inntil det var drøftet med de politiske myndigheter i Oslo.

  • havn
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Bakgrunnen for vedtaket er at det er avslørt flere tilfeller av sosial dumping, brudd på sjøfolkenes tariffavtaler og brudd på ILO-konvensjon 137 i havna. I løpet av sommeren/høsten har derfor representanter for den norske koordineringskomiteen hatt flere møter med representanter for havnemyndighetene i Oslo og byrådet i Oslo, uten at dette har ført til endringer av praksisen i Oslo havn. Fortsatt utfører skipets mannskap lossing og lasting av skip, ofte uten godtgjørelse, i strid med skipenes tariffavtale om "Cargo Handling Clause" og uten å tilkalle havnearbeidere etter ILO-konvensjon 137.

Port of Convenience

Styret i ITFs Koordineringskomité i Norge så derfor ingen annen utvei enn å erklære Oslo havn som Port of Convenience. De norske ITF-forbundene ber alle ITF-tilsluttede organisasjoner om å ta kontakt med sine samarbeidspartnere og be dem om å slutte å bruke Oslo havn og ellers iverksette andre nasjonalt lovlige tiltak inntil situasjonen i Oslo havn er løst.

ELEKTRISK/19. november 2018

22 statlige millioner til batterifartøy som skal operere i Oslofjorden

Det prisvinnende fartøyet Future of the Fjords får et søsterskip: Med 22 millioner fra Enova kan rederiet The Fjords neste år seile utslippsfritt med nok et hel-elektrisk turistfartøy. Denne gangen i Oslos nærområde. Les hele saken

VEGTRANSPORT/19. november 2018

Noreg ønskjer klare reglar, betre arbeidsvilkår og tryggare vegtransport

– Det er viktig å fremme norske posisjonar i EU-systemet. Eg er oppteken av å bruke dei kanalane vi har til å påverke utviklinga av regelverket som gjeld vegtransport. I lag med dei andre landa i Road Alliance vil vi sikre ein meir rettferdig konkurranse, innføre betre køyre- og kvitetidsordningar og hindre sosial dumping, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen