Oslo får nullslipps havnebåt. Oslo Havn skal bygge en av verdens mest miljøvennlige miljøbåter.
Oslo får nullslipps havnebåt. Oslo Havn skal bygge en av verdens mest miljøvennlige miljøbåter. (Foto: Gøran Bolsøy)

Oslo Havn KF bygger elektrisk nullutslipps miljøbåt

Den nye el- arbeidsbåten skal holde havna ren, og er spesialdesignet for effektiv oppsamling av flytende søppel. Oslo får nå en av de mest miljøvennlige havnebåtene i verden.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Forventet levering er desember 2019. Båten bygges av Grovfjord Mek. Verksted, som tidligere har bygget verdens første fullelektriske oppdrettsbåt. Kontraktssummen er på 23 millioner.

Fjerner mange tonn søppel og kutter utslipp

Den nye miljøbåten erstatter Oslo Havns gamle miljøbåt «Pelikan», som i løpet av 30 års drift har plukket opp omlag 1500 tonn (1,5 millioner kg) søppel og drivgods fra havna.

Oslo Havn skal på sikt bli utslippsfri og er en foregangshavn for utslippsfrie løsninger.

Oslo er heldige som har en ren fjord til glede for mange. Indre Oslofjord er en av landets mest brukte rekreasjonsområder, og viktig for byens friluftsliv.

– Den nye elektriske båten skal bidra til å holde havna ren og fri for søppel, uten selv å forurense luften. Båten vil også sørge for en sikker farled for alle skip og småbåter som ferdes i fjorden, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen, som er stolt av å kunne gi Oslo en utslippsfri havnebåt i miljøhovedstadsåret.

Blant verdens mest miljøvennlige miljøbåter

– At Oslo Havn velger oss til å bygge den nye batterielektriske miljøbåten, er en fjær i hatten for oss. Dette viser at vår strategiske satsing på å bygge opp kompetanse på batterielektriske fartøy har vært riktig og begynner å bære frukter, sier Bård Meek-Hansen, daglig leder i Grovfjord Mek. Verksted.

Miljøhovedstaden Oslo får ny utslippsfri miljøbåt. Havnedirektør Ingvar M. Mathisen ser frem til en effektiv og utslippsfri havnebåt. Som er bra for byen, havna og mannskapet om bord. Foto: Tine Poppe

Han legger til:

– Skal vi redusere klimautslippene og redusere konsekvensene av global oppvarming, må vi utvikle og bygge fossilfrie fartøy. Oslo Havn skal ha all ære for at de går foran og bidrar til dette. Vi ser virkelig frem til å samarbeide med dem i utviklingen av den nye miljøbåten som blir, etter hva vi vet, en av de første i sitt slag i verden.

Batteridrift og solceller

Miljøbåten blir 12 meter lang og 7,5 meter bred og bygges i aluminium. Hydraulisk opptakskurv foran (i baugen) vil effektivt kunne plukke søppel fra sjøen. Båten får to kraner. En dekkskran med gripefunksjon på den ene siden samt en dekkskran for å løfte tyngre gjenstander på den andre siden. Båten vil drives av to elektriske fremdriftsmotorer og fire elektriske sidepropeller, som sørger for at den enkelt kan manøvrere langs kaiene og plukke søppel i strandsonen og i vanskelige tilgjengelige områder.

Summen av effektive opptaksfunksjoner og gode manøvreringsegenskaper gjør den nye båten mer effektiv enn det gamle.

550kw batterier sørger for at båten kan være i full arbeidsmodus i fire - fem timer. Det tar to timer å lade batteriene. I tillegg har fartøyet solcellepaneler som gir strøm til navigasjonsinstrumenteringen om bord.

Et godt og sikkert arbeidsmiljø for mannskapene er viktig for Oslo Havn KF. God ergonomi var viktig for valg av alle løsninger om bord.

Elektrifiserer havna

Elektriske kjøretøy, på vei og sjø, er Oslo Havns førstevalg. Vi faser over til nullutslippsløsninger. De fleste av havnas biler er elektriske. Oslo Havn gikk i 2018 over til biodrivstoff på havnas båter og de gjenværende dieselbilene. Det reduserte CO2 utslippene med 150 tonn i året.

Til toppen