Volvo Trucks kan igjen tilby et ekstra stort førerhus – Volvo Globetrotter XXL introduseres.
Volvo Trucks kan igjen tilby et ekstra stort førerhus – Volvo Globetrotter XXL introduseres. (Foto: Arne Edström)

Populær modell blir igjen tilgjengelig i Norge

Volvo lanserer nå det ekstra store Globetrotter XXL førerhuset som første gang ble tatt frem for Australia i 2008. Dette ble tilgjengelig på Volvo FH i 2009 og det ble totalt levert 159 FH med XXL – førerhus i FH Classic-serien i Norge den gangen. Nå lanseres dagens Volvo FH-modell med det spesielle førerhuset.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Da Volvo i 2008 lanserte det ekstra store XXL-førerhuset på FH Classic, vakte det stor interesse langt utenfor det markedet den var tiltenkt – nemlig Australia. Norge hadde nettopp fått igjennom lengre vogntoglengder og dermed kunne dette førerhuset benyttes av mange norske transportører. Totalt ble det levert 159 nye Volvo FH med det spesielle førerhuset.

Helt fra introduksjonen av nye FH, som ble lansert i 2012, har lastebilinteresserte i Norge spurt om når Volvo igjen skulle komme med et ekstra langt førerhus. Det har vært spekulasjoner på sosiale medier og nå kommer det lange førerhuset. Også utenfor Norge ble det i forrige gang levert lastebiler med ekstra langt førerhus, ikke minst til danske spesialtransportører som fraktet vindmøllevinger – de kjørte uansett på dispensasjon fra EUs lengdebestemmelser og så verdien av et ekstra stort førerhus.

På innsiden av Volvo FH med XXL-førerhus. Foto: Arne Edström

Den nye XXL-versjonen av FH-førerhuset er laget for å gi langtransportsjåfører et andre hjem når de er ute på oppdrag. Forskjellen er virkelig stor: Førerhuset er hele 600 liter større enn det allerede romslige FH-førerhuset, slik at sjåføren har mye mer plass å leve i. Det har også en større køye og massevis av ekstra oppbevaringsplass lett tilgjengelig.

Oppfyller Volvos strenge sikkerhetskrav

For å skape det nye førerhuset ble bakveggen i Volvo Trucks’ FH-førerhus flyttet 25 cm bakover og forsterket med ekstra C-stolper. Resultatet er et mye lengre førerhus som selvsagt også er sterkt nok til å oppfylle Volvo Trucks’ strenge krav til sikkerhet. Krav som er strengere enn EUs krav.

  Foto: Arne Edström

For å sikre at sjåføren får en god natts søvn, har XXL-førerhuset en av de største køyene i bransjen. Køyen er 13 cm lengre og 25 cm bredere enn køyen i det vanlige FH-førerhuset, noe som gir sjåføren massevis av ekstra frihøyde og plass til å strekke seg. Den nye madrassen er også utviklet med S-Touch-teknologi, som innebærer at det er plassert en polyeterskumpute på hver enkelt fjær.

Produksjonen starter før sommeren i år.

SELVKJØRENDE/21. mai 2019

Nå er Ruters første selvkjørende busser i drift

Ved 14-tiden i går rullet Ruters selvkjørende busser "Mads" og "Oda" avgårde på sin første ordinære kjøretur mellom Kontraskjæret og Vippetangen i Oslo. Fra og med i dag kan alle med gyldig Ruter-billett benytte seg av det nye reisetilbudet. Kjøretøyene har 11 sitteplasser for passasjerer og vil kjøre i opptil 18 km/t. Les hele saken

LOGISTIKK/21. mai 2019

Først i Norge med 32 meters vogntog

Schenker AS planlegger som første logistikk selskap i Norge å teste ut vogntog av typen DUO2, med en lengde på 32 meter. Basert på erfaringene med innføring av vogntog på 25,25 meter, som Schenker AS fikk godkjent for prøvedrift, og senere ordinær trafikk, vil selskapet starte med testkjøring på Norske veier med 32 meters vogntog med en kapasitet på 80 tonn. Les hele saken

Til toppen