Den nye roboten skal blant annet jobbe her i Posthuset i Oslo.
Den nye roboten skal blant annet jobbe her i Posthuset i Oslo. (Foto: Posten)

Posten får ny robot

Posten Norge har valgt AVO Consulting til å levere chatbot til Postens kundeservice.

  • Robot
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

I 2017 fikk Postens kundeservice sin første chatbot (chat robot) som hjalp kundene i julestria. Forsøket var så vellykket at Posten Norge valgte å utlyse konkurranse om en permanent løsning. Valget falt på det norske selskapet AVO Consulting som sammen med Boost.ai skal levere en chatbot som skal avlaste kunderådgiverne i kundeservice.

– På de travleste dagene før jul, opplever vi 30-40 prosent vekst i antallet kundehenvendelser. Mange av disse er spørsmål som kan besvares av en chatbot hele døgnet. Det frigjør tid for kunderådgiverne, som da løse mer komplekse saker, forteller direktør for Posten og Bring Kundeservice, Nora Steinvik.

Chatboten blir tilgjengelig mot slutten av året på Posten og Brings nettsider i Norge, Sverige og Danmark og skal hjelpe kundene på det lokale språket i tillegg til engelsk.

SMART TRANSPORT/20. februar 2019

Ford tester unikt transportsystem for mindre kø og forurensing

Ford tester et skybasert transportsystem med varebiler, sykkelbud og bud til fots for å levere pakker. Bilprodusenten forventer en kraftig økning i leveringseffektiviteten, færre køer og bedret miljø i urbane strøk. Les hele saken

TRANSPORTNÆRINGEN/19. februar 2019

Korleis skal vi løyse framtidas transportutfordringar

– Digitalisering og autonomi brukt på rett måte kan skape ein betre reisekvardag, effektivisere næringstransporten og hjelpe oss å nå andre viktige mål i transportpolitikken. Teknologi vil også vere avgjerande for å oppnå utslippskutt. Eg er difor glad for at vi gjennom Transport21 no samlar flinke og engasjerte folk som kan gje oss råd om korleis vi best kan innrette innsatsen for forsking og innovasjon i samferdselssektoren, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen