Kjell Arne Hagen har jobbet 23 år i Posten. Nå skal han kjøre kinesisk varebil i Oslo sentrum.
Kjell Arne Hagen har jobbet 23 år i Posten. Nå skal han kjøre kinesisk varebil i Oslo sentrum. (Foto: Håvard Jørstad / Posten)

Posten først ut med kinesisk elvarebil

Posten Norge tester ut en kinesisk elektrisk varebil i juletrafikken. Frem til nå har det vært umulig å få varebiler i denne størrelsen med tilstrekkelig rekkevidde og lastekapasitet.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Bilen er den eneste i Norden og skal brukes til levering av bedriftspakker til kunder i Oslo. At Oslo endrer reglene for bompenger, gjør det ekstra gunstig å satse elektrisk.

Helt elektrisk

- Vi har elektrifisert alt som er mulig av små distribusjonsbiler. Nå ser vi hvordan vi kan gjøre det samme med større kjøretøyer. Den kinesiske bilprodusenten SAIC er den første som kan levere en elektrisk varebil i denne størrelsen. Nå vil vi teste om den oppfyller våre kvalitetskrav, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

Fakta om SAIC Maxus EV80:

  • Lengde 5,7 m, bredde 2 meter
  • Lastevolum 11.4 m3
  • Batteri 56 KW
  • Rekkevidde >200 km
  • SAIC produserer 6.5 millioner biler i året (personbiler og varebiler)
  • SAIC er de første som klarer å levere varebil i dette segmentet

Posten Norge har som mål å benytte kun fornybare energikilder innen 2025. Elektriske varebiler er et av tiltakene selskapet ønsker å gjennomføre for å nå målet.

På vei mot fossilfritt

- Posten viser nok en gang at de er en spydspiss i Europa i å kutte utslipp fra varetransport. Denne elbilen er et viktig skritt mot å dekke alle kjøretøyene vi trenger for et helt fossilfritt transportsystem. Det er veldig spennende at nye aktører utfordrer dette markedet, sier Torfinn Belbo, rådgiver utslippsfri nyttetransport i ZERO.

Etter testen i Norge skal elvarebilen prøves i Stockholm, der den skal brukes av Bring for å kjøre varer for Ikea.

Trenger over 100

- Dette er en bil som er beregnet for bynære områder. I Oslo, Akershus og Østfold vil vi ha behov for i overkant av hundre biler. I tillegg vil store byer ellers i landet trenge elektriske elvarebiler. Vi håper å kunne starte ordinær drift med elvarebilen i andre halvår i 2018, avhengig av når biler kan leveres og servicenett kan opprettes, sier John Eckhoff.

VEG/15. desember 2017

Norges viktigste utlandsforbindelse har fått økt trafikksikkerhet og vegstandard

E18 Riksgrensen – Ørje er en del av stamvegnettet og en av de viktigste utenlands-forbindelsene i transportsystemet i Norge. Behovet for en ny trasé skyldtes dårlig trafikksikkerhet og lav vegstandard i forhold til dagens normaler og trafikkbilde. Les hele saken

VEGTRANSPORT/14. desember 2017

Regjeringen oppretter nytt forum for norsk veitransportnæring

- Det er et klart mål å sikre konkurranseevnen til norsk transportnæring. Det er viktig for å sikre investeringer og rekruttering. Vi har allerede i dag et godt samarbeid med bransjen. Nå ønsker vi å formalisere det med et eget veitransportforum. Målet er å få en fortløpende skildring av situasjonen i veitransportmarkedet og å få vite hvilke utfordringer næringen og arbeidstakerene står overfor i det daglige, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Les hele saken

Til toppen