Kjell Arne Hagen har jobbet 23 år i Posten. Nå skal han kjøre kinesisk varebil i Oslo sentrum.
Kjell Arne Hagen har jobbet 23 år i Posten. Nå skal han kjøre kinesisk varebil i Oslo sentrum. (Foto: Håvard Jørstad / Posten)

Posten først ut med kinesisk elvarebil

Posten Norge tester ut en kinesisk elektrisk varebil i juletrafikken. Frem til nå har det vært umulig å få varebiler i denne størrelsen med tilstrekkelig rekkevidde og lastekapasitet.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Bilen er den eneste i Norden og skal brukes til levering av bedriftspakker til kunder i Oslo. At Oslo endrer reglene for bompenger, gjør det ekstra gunstig å satse elektrisk.

Helt elektrisk

- Vi har elektrifisert alt som er mulig av små distribusjonsbiler. Nå ser vi hvordan vi kan gjøre det samme med større kjøretøyer. Den kinesiske bilprodusenten SAIC er den første som kan levere en elektrisk varebil i denne størrelsen. Nå vil vi teste om den oppfyller våre kvalitetskrav, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

Fakta om SAIC Maxus EV80:

  • Lengde 5,7 m, bredde 2 meter
  • Lastevolum 11.4 m3
  • Batteri 56 KW
  • Rekkevidde >200 km
  • SAIC produserer 6.5 millioner biler i året (personbiler og varebiler)
  • SAIC er de første som klarer å levere varebil i dette segmentet

Posten Norge har som mål å benytte kun fornybare energikilder innen 2025. Elektriske varebiler er et av tiltakene selskapet ønsker å gjennomføre for å nå målet.

På vei mot fossilfritt

- Posten viser nok en gang at de er en spydspiss i Europa i å kutte utslipp fra varetransport. Denne elbilen er et viktig skritt mot å dekke alle kjøretøyene vi trenger for et helt fossilfritt transportsystem. Det er veldig spennende at nye aktører utfordrer dette markedet, sier Torfinn Belbo, rådgiver utslippsfri nyttetransport i ZERO.

Etter testen i Norge skal elvarebilen prøves i Stockholm, der den skal brukes av Bring for å kjøre varer for Ikea.

Trenger over 100

- Dette er en bil som er beregnet for bynære områder. I Oslo, Akershus og Østfold vil vi ha behov for i overkant av hundre biler. I tillegg vil store byer ellers i landet trenge elektriske elvarebiler. Vi håper å kunne starte ordinær drift med elvarebilen i andre halvår i 2018, avhengig av når biler kan leveres og servicenett kan opprettes, sier John Eckhoff.

KOLLEKTIVTRANSPORT/19. mars 2019

Byvekstavtale for Trondheimsområdet klar

15.mars ble utkastet til byvekstavtale for Trondheimsområdet undertegnet. Målet med avtalen er at vekst i persontrafikken skal skje med kollektivtrafikk, sykkel eller gange. -Det har vært et stort fokus på jernbanens rolle og muligheter i dette arbeidet, sier leder for regional samhandling i Midt- og Nord-Norge, Anne Skolmli. Les hele saken

LOGISTIKK/18. mars 2019

Utnevnt til ny administrerende direktør DHL Express Europe

DHL Express har utnevnt Alberto Nobis som ny administrerende direktør for Europa. Nobis var Global CFO for DHL Express fra 2009 til 2012, før han flyttet tilbake til sitt hjemland Italia i 2013. Som administrerende direktør for DHL Express Italia bidro Alberto Nobis til å drive divisjonens vekst i det italienske markedet. Fra 1. januar 2019 har han tatt over ansvaret for Express Europe etter John Pearson, som ble Global CEO for DHL Express. Les hele saken

Til toppen