Slik ser produsent for seg at Nikola Tre kan se ut.
Slik ser produsent for seg at Nikola Tre kan se ut. (Foto: Nikola)

Posten har bestilt hydrogendrevet lastebil

Posten Norge har bestilt en hydrogen-elektrisk Nikola Tre som et ledd i den grønne omstillingen av selskapet.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Det amerikanske selskapet Nikola Motors lanserte den hydrogen-elektriske lastebilmodellen Nikola Tre denne uken. Bilen er spesialdesignet for europeiske veier og forhold.

– Posten og Bring har ambisiøse miljø- og klimamål. Vi ønsker å teste ut og være et pilotselskap for nullutslippskjøretøy. At det nå vil komme en lastebil som er drevet på hydrogen, passer derfor veldig godt, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

 Norge står sentralt i utviklingen av Nikolas biler. Det norske selskapet NEL Hydrogen undertegnet tidligere i år avtale om å levere 448 anlegg for å produsere hydrogen til Nikola. Lastebilprodusenten sier også at testingen av Nikola Tre er planlagt å skje i Norge fra 2020.

– Vi er selvsagt interessert i å delta i den testingen, som et ledd i vår ambisjon om å utvikle innovative og miljøvennlige løsninger for bransjen, sier Eckhoff.

 Posten Norge har også bestilt en elektrisk drevet Nikolai Two, og har tidligere lagt inn ordre på en Tesla Semi. Fra før har konsernet 1200 elektriske kjøretøy og har ambisjon om å benytte kun fornybare energikilder i biler og bygninger innen 2025.

AUTONOM SKIPSFART/22. februar 2019

40.000 billass spares med Yara Birkeland

– Dette er et svært spennende prosjekt. Ikke fordi det har hatt spesielt store tekniske utfordringer, men fordi det representerer en sterk miljøsatsing og er en spydspiss på sitt felt. Her har vi fått være med på å være helt i front i utviklingen, og det setter vi pris på. Les hele saken

VONGTOG/21. februar 2019

– Skjerp kravene og få farlige vogntog bort fra veiene

Et stort flertall nordmenn mener kravene til vogntog bør skjerpes, viser en ny NAF-undersøkelse. I tillegg bør transportfirmaer og de som kjøper transporttjenester holdes medansvarlig for sikkerheten. – Vi kan ikke leve med utryggheten folk opplever med farlige vogntog, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Les hele saken

Til toppen