​Posten med rekordkjøp av el-biler

​Posten med rekordkjøp av el-biler

Posten Norge besluttet denne uken å foreta ett av verdens største enkeltkjøp av el-biler. I løpet av ett år skal nærmere 300 nye el-biler tas i bruk i postdistribusjon over hele landet. Dette er en del av Postens omfattende satsing på redusert CO2-utslipp.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Posten velger miljøvennlige kjøretøy der det egner seg i driften og der det gir god økonomi.

Postens miljøregnskap viser at overgang til miljøvennlige kjøretøy har redusert CO2-utslippene betydelig og samtidig spart konsernet for millionbeløp.

-Dette er en milepæl i vår miljøsatsing. Posten Norge er en av Nordens største transportvirksomheter og vi har et betydelig CO2-utslipp. Nå ser vi store effekter av våre tiltak, og innkjøp av nye el-biler bidrar sterkt til at vi når våre miljømål, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge.

Posten har totalt 3700 ruter fordelt over hele landet, og de nye bilene er mindre distribusjonsbiler som primært benyttes tettbygde strøk med mellomlange ruter. I løpet av de siste fem årene har Posten innført over 900 el-kjøretøy og elektriske traller for postdistribusjon. Det er stor spredning i kjørelengde, topografi og antall leveringer i hver av rutene. Det betyr også at det er forskjellige krav til hvilket kjøretøy som egner seg hvor.

-Vi bruker også miljøvennlig drivstoff i 200 av de større bilene, og kjøper kun nye kjøretøy med beste miljøstandard. Vår satsing på miljøvennlig logistikk og postdistribusjon fortsetter utover kjøpet av el-biler, understreker Mejdell.

Posten er underlagt lov om offentlige anskaffelser, og Renault er valgt som primærleverandør av de nye el-bilene. Nissan er valgt som sekundærleverandør for et mindre antall biler.

EL-LASTEBIL/18. mai 2018

Presenterer sin andre elektriske lastebilmodell på tre uker

Bare tre uker etter avdukingen av Volvo Trucks' første helelektriske lastebil, Volvo FL Electric, utvider selskapet produktserien med enda en elektrisk lastebil. Volvo FE Electric er designet for tyngre distribusjonsoppdrag og avfallshåndtering i bymiljøer, med vogntogvekter på opptil 27 tonn. Salget begynner i Europa i 2019. Les hele saken

Til toppen