Posten reduserer i stab og støtte

Posten reduserer i stab og støtte

Posten Norge skal redusere bemanningen i stab- og støttefunksjoner med om lag 100 årsverk. Nedbemanningen er en tilpasning til markedssituasjonen og øvrige driftsendringer i konsernet.

  • Logistikk
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Gjennom de siste årene har Posten Norge foretatt store omstillinger. Fortsatt fallende brevvolum, ringvirkninger av oljeprisfallet og generelt lavere aktivitet i logistikkmarkedet er bakgrunnen for at Posten har startet en prosess for å redusere kostnadene innen stab- og støttefunksjoner.

- Langtidsutsiktene er svakere og vi merker konjunkturnedgangen og usikkerheten i markedet. Det er derfor behov for tilpasninger som styrker lønnsomheten og gjør oss konkurransedyktige også i fremtiden, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge AS.

Prosessen med å justere antall ansatte i stab og støtte, startet i høst. Denne uken ble det kjent at nedbemanningen vil omfatte 80-100 årsverk i tillegg til 30 medarbeidere som allerede har takket ja til gavepensjon. Prosessen gjennomføres i tett dialog med de tillitsvalgte.

- Posten har vært gjennom store omstillinger over mange år og har erfaringer med å finne gode løsninger for medarbeidere som blir overtallige. Jeg opplever at det er forståelse for at vi også må gjøre endringer innen stab og støtte for å bedre lønnsomheten. Prosessen gjennomføres i nært samarbeid med de tillitsvalgte, sier Mejdell.

AUTONOM SKIPSFART/22. februar 2019

40.000 billass spares med Yara Birkeland

– Dette er et svært spennende prosjekt. Ikke fordi det har hatt spesielt store tekniske utfordringer, men fordi det representerer en sterk miljøsatsing og er en spydspiss på sitt felt. Her har vi fått være med på å være helt i front i utviklingen, og det setter vi pris på. Les hele saken

VONGTOG/21. februar 2019

– Skjerp kravene og få farlige vogntog bort fra veiene

Et stort flertall nordmenn mener kravene til vogntog bør skjerpes, viser en ny NAF-undersøkelse. I tillegg bør transportfirmaer og de som kjøper transporttjenester holdes medansvarlig for sikkerheten. – Vi kan ikke leve med utryggheten folk opplever med farlige vogntog, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Les hele saken

Til toppen