Volvo FE Electric er tilgjengelig med et førerhus med lavt innsteg slik at sjåføren enkelt kan gå inn og ut av lastebilen og får svært god sikt over trafikken i nærheten samt sårbare trafikanter.
Volvo FE Electric er tilgjengelig med et førerhus med lavt innsteg slik at sjåføren enkelt kan gå inn og ut av lastebilen og får svært god sikt over trafikken i nærheten samt sårbare trafikanter. (Foto: Volvo)

Presenterer sin andre elektriske lastebilmodell på tre uker

Bare tre uker etter avdukingen av Volvo Trucks' første helelektriske lastebil, Volvo FL Electric, utvider selskapet produktserien med enda en elektrisk lastebil. Volvo FE Electric er designet for tyngre distribusjonsoppdrag og avfallshåndtering i bymiljøer, med vogntogvekter på opptil 27 tonn. Salget begynner i Europa i 2019.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Med introduksjonen av Volvo FE Electric har vi nå et omfattende utvalg av elektrisk drevne lastebiler til bruk i bymiljøer, og dette innebærer enda et strategisk steg i utviklingen av et totaltilbud for elektriske transportløsninger. Dette åpner for nye samarbeidsmuligheter med bykommuner som ønsker å forbedre luftkvaliteten, redusere trafikkstøyen og begrense køene i rushtrafikken, ettersom kommersielle operasjoner kan utføres - stille og uten utslipp - tidlig om morgenen eller sent på kvelden", sier administrerende direktør i Volvo Trucks, Claes Nilsson.

Et stort potensial for miljøfordeler med elektriske lastebiler

Den første Volvo FE Electric-lastebilen, er en renovasjonsbil med et påbygg som er utviklet i samarbeid med Faun - Europas største påbygger for lastebiler - tas i bruk i begynnelsen av 2019 i Tysklands nest største by, Hamburg.

– Hamburg, som i 2011 ble utnevnt til europeisk miljøhovedstad av EU, har jobbet lenge og målrettet på mange fronter for å fremme miljøvennlig og bærekraftig byutvikling. Dette gjelder ikke minst innen transportsektoren, og elektriske busser fra Volvo er allerede i bruk i byens offentlige transportnettverk. Erfaringene og ambisjonene fra dette arbeidet gjør Hamburg til en svært interessant partner for oss, sier Jonas Odermalm, Product Line Vice President for Volvo FL og Volvo FE i Volvo Trucks.

Volvo FE Electric produserer ikke eksosutslipp, og er langt mer stillegående enn en dieseldrevet lastebil. Foto: Volvo

Prof. Dr. Rüdiger Siechau, som er administrerende direktør i Stadtreinigung Hamburg, ser et stort potensial for miljøfordeler med elektriske lastebiler i byen.

– I dag slipper hver av de 300 tradisjonelle renovasjonsbilene i byen ut cirka 31 300 kg CO2 hvert eneste år. En elektrisk drevet renovasjonsbil med et batteri som takler et helt skift på 8-10 timer er et teknologisk gjennombrudd. En annen fordel er det faktum at Stadtreinigung Hamburg genererer klimanøytral elektrisitet som kan brukes til å lade batteriene.

Nye Volvo FE Electric blir tilgjengelig i en rekke ulike varianter for forskjellige typer transportoppdrag. For eksempel med Volvos nye førerhus med lavt innsteg, som gjør at sjåføren enkelt kan gå inn og ut av førerhuset, og får svært god sikt over trafikken i nærheten. Arbeidsmiljøet forbedres også takket være det lave støynivået og den vibrasjonsfrie driften. Batterikapasiteten kan optimaliseres etter kundens behov, og ladingen skjer enten via strømnettet eller på hurtigladestasjoner.

– Våre enhetlige løsninger for elektrisk transport er utviklet for å dekke de individuelle behovene til hver enkelt kunde og hver enkel by. I tillegg til kjøretøyene tilbyr vi alt fra ruteanalyser til tjenester og finansiering via nettverket vårt av forhandlere og verksteder rundt om i Europa. Vi har også et nært samarbeid med leverandører av infrastruktur for lading, sier Jonas Odermalm.

KJØRETØY/22. juni 2018

Oppgir drivstofforbruk og CO2-utslipp for nye lastebiler før innføringen av nye lover

Snart blir det lettere for europeiske lastebilkjøpere å sammenligne drivstoff- og miljøpåvirkning for ulike merker og modeller. Volvo Trucks innfører allerede nå erklæringen om drivstofforbruk og CO2-utslipp, som blir et lovkrav for nye lastebiler i EU fra 1. januar 2019. Les hele saken

Til toppen