Raskere fart jo flere som sitter på

Raskere fart jo flere som sitter på

Unge sjåfører opplever et sosialt press til å kjøre «litt over» fartsgrensen, både fra passasjerer i bilen, og fra andre på vegen.

  • vei
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Det viser en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI). Nå retter Statens vegvesen igjen oppmerksomheten mot unge bilførere, i kampanjen Ungdom og fart.

- Litt fortere er mye farligere. Fart er ofte årsaken når unge dør i trafikken, sier Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen.

I 2014 var det 14 mennesker i alderen 18-24 år som ble drept i bilulykker. Til tross for en økning i 2015, er trenden nedadgående og positiv.

Gode sjåfører lar ikke andre bestemme farten

- Det er ikke lett å være ung, og for mange handler det mye om identitet og tilhørighet. Noen vil utfordre grenser, og søker bekreftelse fra andre som de ser opp til. Dette kan også gi seg utslag bak rattet og på gasspedalen, sier Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen.

Transportøkonomisk institutt har sett på unge bilførere og sosial aksept. Unge bilførere, og særlig unge menn, ser ut til å bli mer påvirket av andre trafikanter på vegen, og tilpasser farten til det de ser. Jo flere jevnaldrende passasjerer, jo mer øker også risikoen for en ulykke.

- For unge menn kan bilen være en arena der de ønsker å hevde seg. Vi ønsker å gi de unge trygghet i hverandre til å ta trafikksikre valg. Gode sjåfører lar ikke andre bestemme farten, sier Lutnæs.

Litt fortere er mye farligere

- Om vi får de som kjører «litt for fort» til å holde fartsgrensene, sparer vi flere liv enn om vi kun får «råkjørerne» til å holde fartsgrensene, sier Lutnæs.

Også voksne ser ut til å oppleve en forventning om å «følge trafikkflyten», selv om de ikke i like stor grad lar seg påvirke av passasjerer i bilen.

- Folk har en tendens til å overvurdere andres fart på vegen, men det er ikke sant at alle «de andre» kjører for fort. De aller fleste holder fartsgrensen og kjører etter forholdene, sier Lutnæs.

YouTubere og gamere skal overbevise

I èn av tre dødsulykker har farten vært bare litt for høy, 10-15 km/t over fartsgrensen.

- Det er særlig unge menn som utfordrer grensene, og blir drept i trafikken. I Ungdom og fart-kampanjen låner vi stemmen og kanalen til folk vi vet målgruppen stoler på og lytter til, for å overbevise om at litt fortere er mye farligere. Vi har ingen å miste, sier Lutnæs.

Ved å bruke kjente YouTubere og gamere, ønsker Statens vegvesen å henge mikrofonen på profiler som unge menn allerede har et forhold til, som de stoler på og lytter til.

Resultatet er et bredt spekter av filmer, på YouTube-kanaler som handler om alt fra dataspill, motor og musikk, til humor. De første av over tjue filmer ble publisert onsdag 20. april.

SAMFERDSEL/15. mai 2019

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt el-ferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer. Les hele saken

LOGISTIKK/14. mai 2019

Oslo City Hub er åpnet

Logistikkleverandøren DB Schenker åpnet 8. mai sitt første distribusjonssenter for utslippsfri distribusjon i Oslo, den nye Oslo City Hub. Den sentralt beliggende nye terminalen vil redusere CO2-utslippene av by distribusjon med 80% ved hjelp av elektriske biler og e-sykler. Oslo City Hub er en del av Electric City, Oslo by sin feltaktivitetssatsing knyttet til byens status som Europas Miljøhovedstad 2019. Les hele saken

KJØRETØY/13. mai 2019

Populær modell blir igjen tilgjengelig i Norge

Volvo lanserer nå det ekstra store Globetrotter XXL førerhuset som første gang ble tatt frem for Australia i 2008. Dette ble tilgjengelig på Volvo FH i 2009 og det ble totalt levert 159 FH med XXL – førerhus i FH Classic-serien i Norge den gangen. Nå lanseres dagens Volvo FH-modell med det spesielle førerhuset. Les hele saken

Til toppen