Connect LNG har utviklet en teknologi som muliggjør overføring av LNG mellom skip og terminaler.
Connect LNG har utviklet en teknologi som muliggjør overføring av LNG mellom skip og terminaler. (Foto: Connect LNG)

Revolusjonerer naturgassnæringen med flytende rigg

Det startet som et hobbyprosjekt ved siden av masteroppgaven. Noen år senere fikk de den spanske naturgassgiganten Gas Natural Fenosa med på laget. Med nyutviklet teknologi lyktes nylig det trønderske selskapet, Connect LNG, med gassoverføring fra skip til kai. Nå skal den miljøvennlige teknologien erstatte dagens kaistrukturer.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

- Vi har utviklet en teknologi som muliggjør overføring av LNG mellom skip og terminaler. Teknologien reduserer investeringskostnader med opptil 80 prosent. I tillegg installeres kaianlegget på en sjettedel av tiden sammenliknet med eksisterende overføringsløsninger. Naturgass er en viktig komponent i overgangen til fornybarsamfunnet. Vårt produkt var det som manglet for å imøtekomme etterspørselen, sier Miriam Wennberg, co-founder og CFO i Connect LNG.

Produktet kan kobles til alle typer skip og terminaler. Systemet kan forbedre logistikken blant annet med å overføre LNG fra skip til land, også der det ikke er kaianlegg. Teknologien kan også brukes i etablerte havner med behov for økt kapasitet og større fleksibilitet.

95 prosent var ikke godt nok

Det hele startet for vel ti år siden da en erfaren kaptein irriterte seg over de lange og dyre kaistrukturene for gassoverføring fra skip til kai. Han mente det måtte være en enklere, rimeligere og ikke minst mer miljøvennlig måte å overføre naturgass på enn dagens løsning. 

- Seks år senere, da vi skulle skrive masteroppgave på NTNU, lot vi oss inspirere av kapteinen. Vi foretok en mulighetsanalyse og så på markedet og konkurrentene. Vi kom frem til at det var en flaskehals i industrien. Investeringskostnaden for utbygging av LNG-terminaler var for høy, hovedsakelig fordi teknologien som kunne redusere utgiftene ikke eksisterte. Den måtte utvikles for å muliggjøre prosjektene rent økonomisk, sier Wennberg.

Studentgjengen kunne ikke la problemet de hadde identifisert ligge. De dannet et forskningsteam for å videreutvikle teknologien i testbasseng. 

Gjennom Innovasjon Norges miljøteknologiprogram bygget de den første enheten. De gjorde flere vellykkede testforsøk. De kom også i kontakt med nøkkelpersoner fra industrien gjennom Innovasjon Norges mentorprogram. Det lovet godt.

- Jeg vil si at produktet var 95 prosent ferdigutviklet, men i en konservativ industri er ikke det godt nok. Kundene trengte å se systemet i drift, legger Wennberg til. De ble nødt til å bygge en enhet som kunne dokumentere vellykket overføring av gass fra skip til land for å overbevise markedet.

Verdensomspennende samarbeid gjorde drømmen til virkelighet

Det spanske gasselskapet Gas Natural Fenosa (GNF) var interessert i teknologien og ønsket et samarbeid med Connect LNG.

På veldig liten tid ble det lille norske teamet spleiset med en internasjonal arbeidsstyrke bestående av blant annet spanjoler, franskmenn, svensker, nederlendere, italienere, engelskmenn og new zealendere. Halvparten av leverandørene var norske, og den andre halvparten utenlandske. Sammen bygget de systemet ved Vard i Brevik.

- Med norsk-kinesisk investor og representasjon i den Dominikanske republikk og Melbourne er vi «born global». Derfor var det utrolig kult at vi mobiliserte så mange internasjonale krefter også på den lille øya utenfor Porsgrunn. På et tidspunkt var vi over 100 personer som jobbet på spreng slik at vi skulle holde tidsfristen, sier Wennberg i Connect LNG.

Reduserer store menger CO2

I oktober lyktes Connect LNG med overføring av 400 kubikk LNG fra skip til land, som tilsvarer rundt 10 lastebiler med gass. 

For hvert salg Connect LNG gjør reduseres, i mange tilfeller, CO2-utslippet tilsvarende 32.000 biler - lik hele elbilparken i Norge. Markedspotensialet tilsvarer CO2-utslippet til hele bilparken i Norge, Sverige, Danmark og Finland tilsammen.

Nå som produktet er realisert venter en viktig strategiprosess. Wennberg kan røpe at selskapet har aggressive vekstambisjoner fremover. En del av planen videre er å etablere kontorer nær nøkkelmarkedene i Karibien, Sørøst-Asia og i Middelhavet for å imøtekomme deres etterspørsel.

ALKOLÅS/11. juli 2018

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer

EU ønsker å innføre 11 sikkerhetssystemer inkludert monteringsanvisning om bruk av alkolås på nye biler innen 2021. Målet er å bidra til å halvere antall dødsulykker i trafikken. Det er bladet Autocar som nylig setter fokus på EUs sikkerhetsliste som består av alkolås, automatisk nødbrems, trøtthetsvarsler, svart boks, automatisk nødblink, intelligent fartsholder, fil-assistent, bedre fotgjengerbeskyttelse, ryggekamera og sensorer, bedre passasjerbeskyttelse og forbedrede sikkerhetsbelter. Les hele saken

Til toppen