RST Logistics har kjøpt tre unike skapbiler

RST Logistics har kjøpt tre unike skapbiler

RST Logistic AS har kjøpt tre nye skapbiler av MAN Truck & Bus. Disse er med all sannsynlighet Norges første volumsett med HydroDrive hydrostatisk forhjulsdrift.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Bilene som ble utlevert hos E18 Lastebilservice 25.april i Askim, er av typen MAN TGS 26.460 6x4H-4 BL. De skal hovedsakelig gå med transport for byggisolasjons-leverandøren Glava, men ikke utelukkende. Etter å ha drevet distribusjonstransport i en årrekke vet RST hva slags kjøretøy selskapet trenger.

Frakte opptil 30 tonn i nyttelast

Det kan kanskje virke i overkant med et 6-akslet vogntog som tar 5 tonn i snittlast for å frakte Glava, men med denne løsningen er RST svært fleksibel. Glava har et stort volum og relativ lav vekt, men med disse bilene kan selskapet frakte opptil 30 tonn i nyttelast og dermed frakte alt fra Glava til belegningsstein og trelast.

Leveranser av Glava er sesongbestemt. Det leveres svært mye på høsten og om vinteren, men i de andre årstidene skal bilene kunne brukes til transport av andre varer. Bilene kan også frakte mye tyngre varer blant annet på returkjøringene. De tre nye bilene er utstyrt med HydroDrive® på framaksel, stålstøtfanger, LX-hytter og skappåbygg fra Ekeri.

HydroDrive for å lette arbeidet for sjåføren

Daglig leder av RST Logistics AS, Richard Sæther, sier at de valgte MAN med HydroDrive for å lette arbeidet for sjåføren.

- Det reduserer blant annet behovet for kjetting når de kjører med leveranser i hytteområder eller på byggeplasser. MAN var den første lastebilprodusenten som leverte HydroDrive og er alene om å tilby den. Vi er også svært førnøyde med E18 Lastebilservice. Det er et totalt regnestykke når man velger kjøretøy, nærhet til verkstedet, pris på kjøretøyet og prisen på servicekontrakter.

TRANSPORTNÆRINGEN/19. februar 2019

Korleis skal vi løyse framtidas transportutfordringar

– Digitalisering og autonomi brukt på rett måte kan skape ein betre reisekvardag, effektivisere næringstransporten og hjelpe oss å nå andre viktige mål i transportpolitikken. Teknologi vil også vere avgjerande for å oppnå utslippskutt. Eg er difor glad for at vi gjennom Transport21 no samlar flinke og engasjerte folk som kan gje oss råd om korleis vi best kan innrette innsatsen for forsking og innovasjon i samferdselssektoren, seier samferdselsminister Jon Georg Dale. Les hele saken

Til toppen