Konsernsjef Tone Wille i Posten skrev den historiske brevet som samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kunne hente ut fra verdens første selvgående brev -og pakkerobot.
Konsernsjef Tone Wille i Posten skrev den historiske brevet som samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kunne hente ut fra verdens første selvgående brev -og pakkerobot. (Foto: Posten)

Samferdselsministeren avduket Postens nye robot

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fikk den første leveringen fra Postens selvkjørende brev- og pakkerobot.

  • Robot
Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Den nye roboten er den første i sitt slag i hele verden, og skal testes ut for postlevering på Kongsberg denne høsten.

Under avdukingen på Arendalsuka tikket det inn en sms på statsrådens mobiltelefon. Der sto koden fra Posten som gjorde at Solvik-Olsen kunne hente ut sin pakke.

Den nye roboten vil i enkelte områder kunne erstatte postkassen slik vi kjenner den i dag. Du blir varslet om brev og pakker på vei, og roboten kjører selv tilbake på kvelden og blir i løpet av natten fylt med morgendagens leveranser. Brev- og pakkeroboten vil kunne dekke opptil hundre husstander.

– I Posten har vi satt oss høye ambisjoner for å drive innovasjon og ta i bruk ny teknologi. Selvkjørende teknologi er ikke science fiction, men virkelighet. Vi ser for oss mange spennende bruksområder, sa konsernsjef Tone Wille i Posten Norge under avdukingen.

Postens selvkjørende brev- og pakkerobot er utviklet i samarbeid med Buddy Mobility.

SELVKJØRENDE/21. mai 2019

Nå er Ruters første selvkjørende busser i drift

Ved 14-tiden i går rullet Ruters selvkjørende busser "Mads" og "Oda" avgårde på sin første ordinære kjøretur mellom Kontraskjæret og Vippetangen i Oslo. Fra og med i dag kan alle med gyldig Ruter-billett benytte seg av det nye reisetilbudet. Kjøretøyene har 11 sitteplasser for passasjerer og vil kjøre i opptil 18 km/t. Les hele saken

LOGISTIKK/21. mai 2019

Først i Norge med 32 meters vogntog

Schenker AS planlegger som første logistikk selskap i Norge å teste ut vogntog av typen DUO2, med en lengde på 32 meter. Basert på erfaringene med innføring av vogntog på 25,25 meter, som Schenker AS fikk godkjent for prøvedrift, og senere ordinær trafikk, vil selskapet starte med testkjøring på Norske veier med 32 meters vogntog med en kapasitet på 80 tonn. Les hele saken

Til toppen