Samfunnsøkonomisk lønnsomt å frakte fisk sjøveien

Samfunnsøkonomisk lønnsomt å frakte fisk sjøveien

Det er samfunnsøkonomisk lønnsomt med sjøtransport av fisk fra Kråkøya (Rørvik) og Hitra til Hirthals.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

De neste tiårene forventes det en stor økning i oppdrettsnæringen i Midt-Norge. Mer enn halvparten av produksjonen er europarettet. TØI har sammenlignet dagens vegtransport fra Kråkøya (Rørvik) og Hitra til Europa med en ny sjørute på samme strekningen.

Analysen viser at en sjørute vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt og ha betydelig lavere eksterne kostnader. Dette er fordi sjøtransport har lavere ulykkesrisiko, samt tilnærmet ingen slitasje på infrastruktur, sammenliknet med vegtransport.

Sjøtransport kan kun konkurrere med vegtransport

Når det gjelder miljøutslipp kommer frakt med lastebil (med ferge fra Larvik) best ut. Sjøtransport kan kun konkurrere med vegtransport dersom skipets fremdrift er basert på LNG istedenfor marin gassolje. Dette skyldes at skipets hastighet må være relativt høy for å kunne rekke to rundturer per uke, noe som fører til høyt drivstofforbruk sammenliknet med vegtransport.

På sikt vil forbedringspotensialet for sjøtransport kunne øke betydelig, også miljømessig. Flere skip kan settes inn, som følge av økt sjømatproduksjon og utviklingen på returlastsiden, og det vil være større muligheter for endringer eller tilpasninger i seilingsplanen, hastigheter, og havnebruk. Ikke minst vil også skipenes fremdrifts-/drivstoffvalg kunne ha stor miljøeffekt, og gi tydelige signaler til rederier om fremtidige riktige skipsvalg.

GODSTRANSPORT/17. august 2018

Vellykket debatt på Fullriggeren Sørlandet

På Arendalsuka 2018 inviterte Norconsult til debatt for å sikre bedre styring av godsflyt mellom sjø og jernbane. Fullriggeren Sørlandet ble fylt til randen med over 80 deltagere, deriblant politikere, havnesjefer, beslutningstagere og andre havneinteresserte debattanter og gjester. Les hele saken

LOGISTIKK/17. august 2018

Bygger nytt logistikksenter i Hirtshals

Color Line bygger et logistikksenter på totalt 18 000 m2 i Hirtshals. I tråd med Color Lines miljøprofil bygges senteret etter danske standarder og krav der bærekraftige løsninger er prioritert. Det første spadetaket tas fredag, og de første 9 400 m2 av bygget vil stå klare i september 2019. Les hele saken

Til toppen