Satser på batteriproduksjon i Trondheim

Satser på batteriproduksjon i Trondheim

Valget falt på Norge og Trondheim da Siemens bestemte seg for å satse tungt på å utvikle maritime batterisystemer. Nå har selskapet ambisjoner om å revolusjonere norsk og internasjonal skipsfart.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Siemens har allerede levert teknologi til verdens første helelektriske ferge, verdens første batteridrevne fiskebåt og verdens første batteridrevne arbeidsbåt for oppdrettsnæringen. I tillegg har selskapet levert løsninger til verdens mest miljøvennlige hybride offshore konstruksjonsskip. Nå satser Siemens på batteriproduksjon for maritim bruk.

En dobling av det marine markedet innen 2024

Dette er imidlertid kun starten. I forslaget til Nasjonal Transportplan kommer det tydelig frem at regjeringen forventer at skipsfarten vil få ytterligere pålegg fra internasjonale organer, som EU og International Maritime Organization (IMO), om å kutte sine utslipp i årene som kommer. Og i Norge stiller staten allerede i dag krav til lav- og nullutslippsteknologi i anbudene til riksvegsfergene. I kjølvannet av det stadig strengere utslippsregimet, vil enda flere redere elektrifisere sine båter og skip.

Siemens forventer en dobling av det marine markedet innen 2024, og at nærmere 80 prosent av alle nye små og mellomstore skip (Hurtigrutestørrelse) vil bli utstyrt med hybridløsninger som inkluderer batteridrift.

- Skipsfarten har ikke noe valg. Den må bli grønnere og mer miljøvennlig. De som vil være i forkant bør starte sine prosesser nå, og vi kan være til hjelp, sier administrerende direktør i Siemens Norge, Anne Marit Panengstuen.

Stolt av nytt system

Siemens har 360.000 ansatte verden over. Men det er det «lille» forsknings- og utviklingsmiljøet i Trondheim som har fått ansvaret for konsernets siste satsing: Et nytt og unikt batterisystem.

Det er den unike erfaringen fra olje- og gassektoren, i kombinasjon med kompetansen fra off-shoreskip og elektriske ferger, som har sikret Trondheim førersetet i utviklingen av de maritime batteriløsningene.

- I Trondheim har vi bygd opp et kompetansesenter for elektriske og hybride løsninger som har imponert den globale konsernledelsen så mye at vi har fått ansvaret for å lede utviklingen av våre nye batterisystemer, sier Panengstuen, som er overbevist om at det vil bli stilt strengere krav til pålitelighet og levetid i batterisystemer i tiden som kommer.

Også for olje og gass

I tillegg til batteriløsninger for skip, er det en ambisjon å levere batterier og energilagringssystemer for olje- og gassektoren. Det er erfaringene fra olje og gassvirksomheten i kombinasjon med det maritime miljøet som skal sørge for robuste løsninger som tåler kravene som stilles off shore.

- Siemens har erfaring fra krevende miljøer innen off-shore og har brukt denne kompetansen i utvikling av elektriske fremdriftssystemer og nå batteriløsninger som er robuste og tåler de kravene markedet forventer, påpeker divisjonsdirektør for Siemens Olje og gass, Richard Jaros.

AUTONOM SKIPSFART/22. februar 2019

40.000 billass spares med Yara Birkeland

– Dette er et svært spennende prosjekt. Ikke fordi det har hatt spesielt store tekniske utfordringer, men fordi det representerer en sterk miljøsatsing og er en spydspiss på sitt felt. Her har vi fått være med på å være helt i front i utviklingen, og det setter vi pris på. Les hele saken

VONGTOG/21. februar 2019

– Skjerp kravene og få farlige vogntog bort fra veiene

Et stort flertall nordmenn mener kravene til vogntog bør skjerpes, viser en ny NAF-undersøkelse. I tillegg bør transportfirmaer og de som kjøper transporttjenester holdes medansvarlig for sikkerheten. – Vi kan ikke leve med utryggheten folk opplever med farlige vogntog, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. Les hele saken

Til toppen