Satser på europeisk reefertransport
(Foto: Kistoffer Vincent Hansen)

Satser på europeisk reefertransport

– NCL har lenge ønsket å tilby reefercontainere i respons til en voksende etterspørsel av frysetransport. I sommer har NCL utvidet containerflåten med nye frysecontainere. Disse er allerede levert og kommet godt inn i operasjonen vår, sier salgssjef Bente Hetland.

Motta nyhetsbrev fra Transport & Logistikk

Tilbudet gjelder europeisk container transport til og fra Norge. Containerne er 45’ fots containere, en størrelse som er tilsvarende en fulload med 33 europaller, og 45’ reefer containere passer for ferskvarer som har behov for en temperatur mellom -30 til +30 grader. Containeren kan dermed reguleres som frys, kjølt eller varm luft som gir stor fleksibilitet for varer som skal fraktes. Containeren plugges på elektrisitet ombord skipene og på kai ved lossing. 

– Vi ser mange ulike varegrupper av ferskvarer som benytter denne type containere. Og har fått spesielt mange henvendelser fra aktører som driver med planter, fisk, frukt og grønnsaker. Det er nok fordi disse varegruppene egner seg godt for denne transportformen. Varegrupper som drikkevarer, meieriprodukter og medisiner passer også, sier Hetland, som ser frem til utvidet service for nye og eksisterende kunder.

Reefercontainere fra Ålesund til Belgia

I slutten av juli gikk de første containerene fra Ålesund til Belgia med containerskipet Concordia. NCL tilbyr denne transporten til og fra BeNeLux-Norge. Så langt er tilbudet godt mottatt i markedet. Etterspørselen etter et slikt shortsea produkt øker, og vareeiere er svært positive til å ha enda større muligheter til å bruke sjøtransport, avslutter Hetland.   

HAVN/14. november 2018

Skal bygge havn for verdens første autonome skip

Yara Birkeland er verdens første autonome skip og skal erstatte 40 000 turer med vogntog per år, mellom Herøya og havnene i Brevik og Larvik. NRC Group, ved datterselskapet ALTi Bygg og Anlegg AS, vant nylig oppdraget om å bygge den nye terminalen for skipet. Den nye havnen er avgjørende for å kunne sette nullutslipps-skipet i drift. Oppdragsgiver er Yara Norge AS. Les hele saken

Til toppen